فریده ماشینی

 

فریده ماشینی، پژوهشگر و فعال امور زنان، رئیس کمیسیون زنان حزب مشارکت و همسر رحیم عبادی، رییس اسبق سازمان ملی جوانان در دولت اصلاحات بود.

 


امتیاز دهی به مطلب:
 

به اشتراک گذاری مطلب:
ارسال به دوستانارسال به دوستان
  • -زندگینامه

    فریده ماشینی در سال 1339 متولد شد. وی دانش‌آموخته رشته مطالعات زنان از دانشگاه علامه طباطبایی و رشته مهندسی شیمی از دانشگاه امیر کبیر بود. ماشینی ضمن ادامهٔ فعالیت حزبی، مطالباتی همچون تغییر قوانین به اصطلاح تبعیض آمیز، اشتغال زنان، ارتقای مشارکت سیاسی زنان و ایستادگی در مقابل طرح‌های ضد زن از جمله طرح تفکیک جنسیتی را به میدان سیاست وارد کرد.

    فریده ماشینی پس از آغاز فتنه سال 88 به عنوان یکی از فعالان فتنه در اجتماع خانواده های زندانیان مرتبط با فتنه نقش اساسی داشت. وی درحالی که نزدیک به دو سال با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد، در پی وخامت اوضاع به بیمارستان آتیه تهران منتقل شده و سرانجام در 10 خرداد 1391 درگذشت.

     

  • +ادعای تقلب در انتخابات

    بر اساس مستندات حزب مشارکت، در جلسه روز بعد از انتخابات سال 88، فریده ماشینی، رییس کمیسیون زنان حزب گفته بود: «الان بعضی از بچه های خودمان این ذهنیت را دارند که شاید اصلاً تقلبی صورت نگرفته باشد، ولی تقلب باید تاکید شود.»

     

  • +درخواست آزادی سران فتنه

    ماشینی و عده ای دیگر از فعالان و مرتبطان با فتنه 88، مهر ماه سال 1390، در نامه‏ای به سید محمد خاتمی درخواست می کنند که سران فتنه رفع حصر شده و همه زندانیان به اصطلاح سیاسی نیز آزاد شوند.

    فریده ماشینی و دوستانش در این نامه می نویسند: «با توجه به ادامه حصر غیرقانونی آقایان مهندس میرحسین موسوی، حضرت حجت الاسلام مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، ادامه بازداشت غیرقانونی بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی و فقدان نهاد مستقل مجری و ناظر انتخابات، حداقل شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه وجود ندارد.»

  • +مخالفت با طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها

    پس از آن که زمزمه هایی برای اجرای طرح تفکیک جنسیتی در پاره‏ای از دانشگاه‏ها به گوش رسید، ضد انقلاب نسبت به این طرح واکنش شدید نشان داده و فضای دانشگاه‏ها را به سمت ایجاد آشوب و بلوا برد.
    در این راستا فریده ماشینی، رئیس کمسیون زنان جبهه مشارکت و عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب در گفتگویی با جرس اظهار داشت: «با این طرح‌ها و برنامه‌ها ما بی‌اعتمادی نسبت به نسل جوان را القا می‌کنیم؛ یعنی شما می‌خواهید به دختر و پسر جامعه‌ات بگویی که من نگرانم چون شما نمی‌توانید خودتان را کنترل کنید، چون شما قادر نیستید که وقتی کنار یک دختر، یا دختر کنار یک پسر می‌نشیند خودت را کنترل کنی. اتفاقاً مضرات این بی‌اعتمادی خیلی بیشتر از چیزهای دیگری است که در جامعه اتفاق می‌افتد. دائم ما را ارجاع می‌دهند به گفته‌های گذشتگان ما که محدودیت تنها راهکار نیست بلکه ایجاد مصونیت است که اهمیت دارد.» 
     
  • +فمینیسم اسلامی!

    سایت خبری کلمه مرتبط با یکی از سران فتنه با انتشار مقاله‌ای در تاریخ 31 مرداد 91، با ابداع عنوان «فمینیسم اسلامی» به نقش فریده ماشینی در جا انداختن این عنوان پرداخت. 
    پرستو سرمدی در این مقاله نوشت: «فمینیسم اسلامی به معنای خوانشی جدید از متون و آیین اسلامی با دیدگاهی برابری خواهانه در برابر خوانش مردسالارانه از دین، پس از پیروزی انقلاب سال 57 که اجرای احکام اسلامی را در دستور کار خود قرارداد در ایران شکل گرفت.»
    نویسنده از سویی اجرای احکام اسلام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را بر نمی‌تابد و به نقد آن می‌نشیند و از سوی دیگر فریده ماشینی را به دلیل تسلط بر قرآن و تلاش برای تسلط رویکرد به اصطلاح فمینیسم اسلامی می‌ستاید و می‌نویسد: «فریده ماشینی به دلیل تسلط کاملش بر قرآن و متون دینی از یک سو و اشراف بر علل فرودستی زنان ایران و نگرش فمینیستی و همین طور انرژی و وقت زیادی که برای فعالیت‌های اجتماعی می‌گذاشت چهره منحصر به فردی بود.»
     


ویرایش این مطلب، یا ارسال نظر