سیروس مقدم

 

سیروس مقدم، کارگردانی که مجموعه های تلویزیونی چون "روزهای زندگی"، "پلیس جوان"، "ریحانه"، "نرگس"، "اغما"، "رستگاران"، "زیر هشت"، "پایتخت" و "بچه های نسبتا بد" را در کارنامه خود دارد.

 


امتیاز دهی به مطلب:
 

به اشتراک گذاری مطلب:
ارسال به دوستانارسال به دوستان
  • -زندگینامه

    سیروس مقدم در سال 1333 در آبادان به دنیا آمد. او فارغ التحصیل دانشكده هنرهای زیبا در رشته نقاشی است. مقدم فعالیتش را از سال 1355 با دستیاری كارگردان و طراحی صحنه و لباس در مجموعه تلویزیونی "دایی جان ناپلئون" آغاز كرد و فعالیت در سینمای حرفه ای را از سال 1366 با فیلم "رد پایی بر شن" به كارگردانی "محمدرضا هنرمند" به عنوان منشی صحنه شروع كرد. او در سریال "امام علی(ع)" به عنوان دستیار با داوود میرباقری همکاری کرد.

     

    خانواده

    الهام غفوری، همسر سیروس مقدم، یکی از تهیه کنندگان نام آشنای صداوسیما است. مقدم سریالهای متعددی ساخته که تهیه کنندگی اکثر آنها را همسرش، برعهده داشته است و به همین جهت به او لقب "کارخانه سریال سازی" داده اند.

     

  • +ورود سیروس مقدم به عرصه فیلمسازی

    سیروس مقدم کار در سینما و تلویزیون را در کنار ناصر تقوایی آموخت. اولین جرقه‌های کاری اش در سریال "دایی جان ناپلئون" زده شد.
    سیروس مقدم درباره چگونگی ورودش به سینما اینگونه می گوید: «سالی که "دایی جان ناپلئون" ساخته شد من یک دانشجوی 22 ساله بودم. در رشته هنرهای تجسمی دانشگاه تهران قبول شدم. این رشته 2 سال دروس عمومی داشت. از سال سوم، دروس تخصصی می‌شد که من رشته نقاشی را انتخاب کردم. با ناصر تقوایی ارتباط فامیلی دارم. او پسرخاله من است و از‌ همان زمان دانشجویی سر صحنه‌های فیلم‌هایی که ایشان کارگردانی می‌کردند حضور داشتم. قبل از سریال "دایی جان ناپلئون" در فیلم‌های "آرامش در حضور دیگران" و "صادق کرده" در خدمت تقوایی بودم.»
     
    دوست داشتم از نزدیک ببینم یک فیلم چطور ساخته می‌شود
    او درباره علاقه خود در فیلمسازی گفت: «به عنوان جوانی 18 ساله که کنجکاو و علاقه‌مند به کار سینماست، دوست داشتم از نزدیک ببینم یک فیلم چطور ساخته می‌شود. فیلمنامه چیست و چطور یک صحنه بازسازی می‌شود؟ وقتی سال 1352 دانشگاه قبول شدم و رشته نقاشی را انتخاب کردم‌ همان سال مدرسه عالی سینما و هنر‌های دراماتیک و هنر‌های تزئینی هم قبول شدم اما هنر‌های زیبا را انتخاب کردم. از آنجا که تنها دانشگاهی بود که خوابگاه داشت و من هم از زادگاهم آبادان به تهران آمده بودم، ترجیحا دانشگاهی را انتخاب کردم که بتوانم از خوابگاهش هم استفاده کنم.»
     
    "دایی جان ناپلئون" باعث شد من در تمام رشته‌های مختلف سینما سرک بکشم
    مقدم در مورد اولین کار خود گفت: «جدی‌ترین کار من سال 1354 با سریال "دایی جان ناپلئون" آغاز شد و چون من نقاشی و گرافیک می‌خواندم، تقوایی این لطف را در حق من کرد که به عنوان دستیار صحنه و لباس در کنارش باشم. "دایی جان ناپلئون" باعث شد من به دلیل کنجکاوی در تمام رشته‌های مختلف سینما سرک بکشم. مدتی منشی صحنه کار شدم. در بخش گریم سرک می‌کشیدم، عکاسی می‌کردم و در گروه کارگردانی کمک می‌کردم. آن 6 ماه برای من یک دانشگاه بزرگ و جدی بود. با الفبای تصویر سینما و تلویزیون آشنا شدم ولی همچنان دانشجوی رشته نقاشی بودم و تقوایی هم از کار من راضی بود؛ چون با انگیزه کار می‌کردم و علاقه ‌مند بودم. در طول این سال‌ها یک ساعت هم سر هیچ کلاس دانشگاهی که مربوط به سینما باشد نرفتم. هر چه دارم از تجاربی است که از "دایی جان ناپلئون" کسب کردم.»
     
    سریال "کوچک خان" را 2 سال در خدمت بهروز افخمی بودم
    مقدم از همکاری در سریال "کوچک جنگلی" اینگونه روایت کرد: «بعد از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم که همزمان شد با زمانی که تقوایی سریال "کوچک جنگلی" را شروع کرد. به دلیل اینکه او احساس می‌کرد باز هم می‌توانم کنارش باشم، این سریال را از قسمت نگارش فیلمنامه در کنارش بودم. خاطرم هست سکانس به سکانس را برای تایپ آماده می‌کردم. این سریال یک دوره تحقیق و پژوهش داشت. تمام آرشیو کتابخانه ملی، مرکزی، آرشیو روزنامه اطلاعات و کیهان را برای تحقیق درباره این سریال زیر و رو کردم. بعد که سریال به مرحله تولید رسید تقوایی به من اعتماد بیشتری داشت و مسئولیت بیشتری به من سپرد. این بار پرمسئولیت‌تر سریال "کوچک خان" را کنار تقوایی کار کردم. به دلایل متعدد بعد از مدتی تقوایی از کارگردانی سریال انصراف داد و بنا به توصیه و سفارش خودش من و زنده‌یاد نعمت حقیقی به عنوان فیلمبردار و خانم شیخ‌ الاسلامی که برنامه‌ریز کار بود ماندیم و با آقای بهروز افخمی کار را ادامه دادیم. سریال "کوچک خان" را دو سال در خدمت بهروز افخمی بودم.»
     
    ما جزو اولین آدمهایی بودیم که جذب شبکه 3 شدیم
    مقدم در مورد اولین سریال خود گفت: «یادم هست شبکه 3 داشت راه‌اندازی می‌شد و در سیاست‌های تلویزیون بود که شبکه‌ای برای ورزش و جوانان راه‌اندازی شود و در واقع ما جزو اولین آدم‌هایی بودیم که این شبکه با امثال ما شکل گرفت. مدیریت آن آقایان جعفر صافی، میرمیران و افخمی بودند و ما به‌عنوان سازنده اولین نفراتی بودیم که جذب این شبکه جوان شدیم و اولین سریالی هم که شبکه 3 کار کرد، همین سریال "به سوی افتخار" بود و چون هدفش جوانان و ورزش بود، طبیعتا اولین سریال ورزشی هم کار شد. آن روزها در فوتبال بحث بازیکن ‌سالاری و دلالی مطرح شده بود و من هم سوژه فوتبال و مسائل پشت پرده آن را انتخاب کردم. سریال در زمان خودش بازتاب خوبی داشت، چون مسائل تازه‌ای در آن مطرح شده بود، ولی به لحاظ ساختار و شکل اولین تجربه سریالی من بود و نقاط ضعف زیادی داشت.»

     

  • +مقدم، استاد ساخت سریال

    مقدم اواخر دهه هفتاد "روزهای زندگی" را ساخت. پس از آن سریال "مسافر" را کلید زد؛ سریالی تلویزیونی درباره اعتیاد. اولین سال دهه 80 "پلیس جوان" را روی آنتن برد. 
    "دریایی ها" سریال بعدی مقدم بود. ساخت ملودرام پر سوز و گداز "ریحانه" در سال 1384 بیننده های زیادی را با خودش همراه کرد. سریالی که داستانش در دو دوره مختلف زمانی دهه 40 و معاصر می گذشت. مقدم با "ریحانه" اولین تلاش برای خلق یک قهرمان زن را شروع کرد و با سریال "نرگس" این تلاش را به پختگی نسبی رساند. مرحوم پوپک گلدره از نرگس شخصیتی ساخت که هنوز در ذهن بیننده هایش پر رنگ مانده اما میانه سریال او در تصادفی فوت کرد. "نرگس" اولین سریال 90 شبی تلویزیون که طنز نبود، توانست پربیننده ترین سریال تابستان 1385 تلویزیون را از آن خودش کند.
    سیروس مقدم در سال 1386 "پرواز در حباب" را ساخت. او در ماه رمضان سریال "اغما" با ژانر ماورایی را روی آنتن برد. او در ماه رمضان 1387 با ساخت "روز حسرت" این ژانر معنوی و ماورایی را دنبال کرد اما خود محدود در یک ژانر نکرد و در دو نوروز متوالی دو سریال طنز "پیامک از دیار باقی" و "چاردیواری" در سال های 1387 و 1388 را ساخت.
    مقدم با ساخت "رستگاران" تجربه تازه ای در ملودرام های شبانه را شروع کرد. او ثابت کرد که در آستانه ساخت ششمین اثر تلویزونی اش با روانشناسی مخاطب ایرانی به خوبی آشنا است و از این آگاهی در شخصیت پردازی و فضاسازی های داستان خودش به درستی استفاده می کند و به اصطلاح رگ خواب مخاطبان را در دست دارد. او به همراه سعید نعمت الله (نویسنده) و محمدرضا شفیعی (تهیه کننده) مثلثی را شکل دادند که در "زیر هشت" هم ادامه پیدا کرد.
    سیروس مقدم نوروز 1390 سری اول "پایتخت" را ساخت. این مجموعه آنقدر موفق بود که در نوروز 1392 هم سری دوم آن ساخته شد. 
    او در فاصله دو قسمت پایتخت سریال های "تا ثریا"، "چک برگشتی" و "دیوار" را هم روی آنتن برد. او بعد از "پایتخت 2" بلافاصله ساخت یک سریال دیگر را کلید زد و "بچه های نسبتا بد" را برای شبکه یک ساخت و پس از آن در تدارک ساختن سومین قسمت پایتخت برای نوروز 1393 برآمد. 
     
  • +آثار

    کارگردانی فیلمهای سینمایی:
    -"گرگهای گرسنه" محصول سال 1370
    -"شکوه بازگشت" محصول سال 1371
    -"شیخ مفید" محصول سال 1374
     
    کارگردانی مجموعه های تلویزیونی:
    -"به سوی افتخار"  محصول سال 1377 (پخش از شبکه 3)
    -"روزهای زندگی"  محصول سال (1378 - 1377) (پخش از شبکه 3)
    -"مسافر" محصول سال 1379 (پخش از شبکه 5)
    -"پلیس جوان" محصول سال 1380 (پخش از شبکه 3)
    -"دریایی‌ها" محصول سال 1381 (پخش از شبکه 5)
    -"وکیل" محصول سال 1381 (پخش از شبکه 5)
    -"بانویی دیگر" محصول سال 1383 (پخش از شبکه 5)
    -"مزرعه کوچک" محصول سال 1384 (پخش از شبکه 1)
    -"ریحانه" محصول سال 1384 (پخش از شبکه 3)
    -"نرگس" محصول سال 1385 (پخش از شبکه 3)
    -"پرواز در حباب" محصول سال 1385 (پخش از شبکه 3)
    -"اغماء" محصول سال 1386 (پخش از شبکه 1)
    -"پیامک از دیار باقی" محصول سال (1387 - 1386) (پخش از شبکه 1)
    -"روز حسرت" محصول سال 1387 (پخش از شبکه 1)
    -"رستگاران" محصول سال 1388 (پخش از شبکه 3)
    -"چاردیواری" محصول سال (1389 - 1388) (پخش از شبکه 1)
    -"زیر هشت" محصول سال 1389 (پخش از شبکه 1)
    -"پایتخت" محصول سال (1390 - 1389) (پخش از شبکه 1)
    -"تا ثریا" محصول سال 1390 (پخش از شبکه 1)
    -"چک برگشتی" (پخش: نوروز 1391 شبکه 1)
    -"دیوار" (پخش: مهر 1391 شبکه 1)
    -"پایتخت 2" (پخش: نوروز 1392 شبکه 1)
    -"بچه های نسبتا بد" محصول سال 1392 (پخش از شبکه 1)
    -"پایتخت 3" (پخش: نوروز 1393)
     


ویرایش این مطلب، یا ارسال نظر