آیت الله سیستانی

آیت الله سید علی حسینی سیستانی از مراجع تقلید شیعه، متولد  9 ربیع الاول سال 1349 هـ . ق در شهر مقدس مشهد است. ایشان تنها یك فقیه نیستند، بلكه داری یك بینش بالنده در حوزه اقتصادی و سیاسی است وهمواره از اوضاع معاصر كه بر جامعه اسلامی حاكم است، مطلع و آگاه است.

 


امتیاز دهی به مطلب:
 

به اشتراک گذاری مطلب:
ارسال به دوستانارسال به دوستان
  • -زندگی نامه

    آیت الله سیستانی در روز 9 ربیع الاول سال 1349 هـ . ق در شهر مقدس مشهد متولد گردید و پدرش به میمنت نام جدّش او را (علی) نام نهاد. نام پدر گرامیشان مرحوم سید محمد باقر و نام جدّ ایشان كه از بزرگان علم و زهد بوده سید علی میباشد. زندگینامه ایشان را مرحوم شیخ آقا بزرگ طهرانی در كتاب (طبقات أعلام الشیعه قسمت چهارم ص 1342) ذكر نموده است. گفته شده در نجف از شاگردان مولا علی نهاوندی و در سامرا از شاگردان مجدّد شیرازی و از شاگردان خاص مرحوم سید اسماعیل صدر گردید و در سال 1308هـ . ق به شهر مقدس مشهد بازگردید و در آنجا مستقر گشت، و از مهمترین شاگردانش، فقید بزرگوار شیخ محمد رضا آل یاسین (قدس سره) میباشد.

     

  • +سوابق تحصیلی

    آیت اللّه سیستانی در پنج سالگی به تعلیم قرآن كریم پرداخت، سپس وارد مدرسه دار التعلیم دینی به منظور آموزش علوم دینی شد كه در این مدت نيز خوشنویسی را از استاد فن آموخت. در سال 1360 هـ . ق به امر پدر شروع به آموختن مقدمات علوم حوزوی نمود كه مجموعه ای از دروس ادبی همچون (شرح الفیه ابن مالك، مغنی ابن هشام، مطول تفتازانی، مقامات حریری و شرح نظام) را نزد مرحوم ادیب نیشابوری و بعضی دیگر از اساتید پرداخت. همچنين (شرح لمعه و قوانین) را نزد مرحوم سید احمد یزدی فرا گرفت و قسمتی از دروس سطوح مثل (مكاسب، رسائل و كفایه) را نزد عالم جلیل شیخ هاشم قزوینی خواند. تعدادی از كتب فلسفی همچون (شرح منظومه سبزواری، شرح الاشراق و اسفار) را نزد مرحوم آیسی خوانده و (شوارق الالهام) را نزد مرحوم شیخ مجتبی قزوینی آموخت و از محضر علامه محقق میرزا مهدی اصفهانی و همچنين از محضر میرزا مهدی آشتیانی و میرزا هاشم قزوینی بهره هاى فراوان برده است. پس از فراگیری (علوم ابتدائی، مقدمات و سطح) نزد برخی از اساتید و مدرّسان به فراگیری (علوم عقلیه و معارف الهیه) پرداخت.

     

    مهاجرت به قم: در سال 1368هـ . ق به شهر مقدس قم مهاجرت نموده و از محضر مرجع بزرگ آیت الله بروجردی (قدس سره) در درس فقه و اصول شركت نمود و از دانش و معرفت فقهی او بویژه در علم رجال و حدیث استفاده بسیاری نمود. وی همچنین در دروس فقیه و عالم فاضل سید حجت كوه كمره ای (قدس سره) و تعدادی از علمای معروف آن دوره شركت جست. وی در مدت اقامت خود در قم مكاتباتی كه با مرحوم سید علی بهبهانی (یكی از علمای برجسته اهواز و از تابعین مدرسه محقق شیخ هادی طهرانی) درباره بعضی از مسائل (قبله) داشته است، به طوری كه در این مسائل مناقشات مفصلی حول آراء مرحوم محقق طهرانی داشته و مرحوم بهبهانی از آراء استاد خود دفاع می نمود، پس از مدتی مكاتبه، مرحوم بهبهانی نامه تشكری برای ایشان فرستاده و از وی تمجید و تقدیر كاملی نمود، و قرار بر آن شد كه ادامه بحث در موقع تشرّف ایشان به مشهد انجام گیرد.

     

    مهاجرت به نجف اشرف: در سال 1371 هـ . ق معظم له از قم به نجف اشرف مهاجرت نمود، و در روز اربعین حسینی (علیه السلام) وارد كربلا گردید، سپس به نجف سفر نمود. به مدرسه بخارائی وارد شده و مستقر گردیدند، كه در محضر اساتید بزرگی همچون آیت الله خوئی و شیخ حسین حلی (قدس سرهما) در فقه و اصول به مدت طولانی حاضر گردید و همچنین در این مدت هم در دروس بزرگانی همچون آیت الله حكیم و آیت الله شاهرودی (قدس سرهما) حاضر گردید.

     

    رفتن به مشهد: در سال 1380 هـ . ق آیت اللّه سیستانی تصمیم رجوع به موطن خود مشهد گرفت و با تصور اينكه در آنجا مستقر خواهد شد، لذا اساتیدشان آیت الله خوئی و شیخ حسین حلی (قدس سرهما) درجه اجتهاد وى را مكتوب نمودند. همچنین محدث بزرگ، آقا بزرگ طهرانی شهادت دیگری در تبحر ایشان به علم رجال و حدیث مكتوب نمود.

     

    بازگشت به نجف: آیت اللّه سیستانی در سال 1381 هـ . ق بار دیگر از وطن خود به نجف بازگشت و با ورودشان شروع به درس (خارج فقه در باب مكاسب شیخ انصاری) و متعاقب آن (شرح عروه در باب طهارت) و بیشتر (كتاب صلاة) را تدریس نمودند، تا در سال 1418هـ . ق بعد از آنكه (كتاب صوم) را به پایان رسانده بود، شروع به (شرح كتاب اعتكاف) نمود. در این مدت در موضوعات مختلفی همچون (كتاب قضاء، ابحاث ربا، قاعده الالزام و قاعده تقیه) بحثهای فقهی داشته اند. همچنین در این مدت بحثهایی در (علم رجال) كه شامل (حجیت مراسیل ابن ابی عمیر، شرح مشیخة التهذیبین و غیره) نیز داشته اند. همچنین وی بحثهایی در علم اصول را در شعبان 1384 هـ . ق شروع نموده و دوره سوم تدریس را در شعبان 1411 هـ . ق به پایان رساندند و تمام درسهای ایشان در بحثهای فقه و اصول از سال 1397هـ . ق تا به حال به صورت كاستهای صوتی موجود میباشد. و در این روزها (1423 هـ) مشغول به تدریس (كتاب زكات از شرح عروة الوثقی) میباشند.

     

  • +اجازات اجتهاد

    حضرات آیات خوئى، شيخ حسين حلى، شيخ آقا بزرگ تهرانى به ایشان دستخط اجتهاد داده اند.

    مرجعیت: بـعـد از فوت آیت اللّه سید نصراللّه مستنبط (قدس سره) عده ای از فضلا و علما از آیت اللّه خوئی (قـدس سـره) خواستند شرایطی را برای انتخاب جانشینی كه دارای صلاحیت مرجعیت در حوزه علمیه نجف اشرف داشته باشد فراهم كنند. ايشان آیـت اللّه سـیـستانی را، برای علمشان و پاكی مسلكشان و نیز خط مشی استوارشان انتخاب نمودندآیـت اللّه سـیـستانی ابـتـدا، نماز جماعت را در محراب آیت اللّه خوئی (قدس سره) برپا نمودند، سپس شروع به بحث و نگاشتن تعلیقات بر رساله و مسلك ایشان پرداختند. بـعـد از رحـلـت آيت الله خوئى (قدس سره) وی یكی از تشییع كنندگان جنازه آن مرحوم بوده و نماز میت نيز را بر او گذاردند. بعد از آن، زمـام مرجعیت حوزه علمیه را بدست گرفتند، و شروع به فرستادن اجازات، تقسیم و پخش حقوق، و تدریس از روی منبر آیت اللّه خوئی (قدس سره) در مسجد (خضرا) نمودند. و به این صورت، آیـت اللّه سـیـستانی شهرت زیادی در عراق، كشورهای خلیج فارس، هند، آفریقا و... مخصوصاً در میان قشر جوانان پیدا كردندآیـت اللّه سـیـستانی یكی از علمای سرشناس و برجسته اى هستند كه مشهور به اعلمیت هـسـتـنـد، و جـمـع كثیری از اهل علم و اساتید حوزه علمیه قم و نجف اشرف بر اعلمیت ایشان گواهی می دهند.

     

  • +نبوغ علمی

    آیت اللّه سیستانی همواره در بحوث اساتید خود استعداد و هوش فوق العاده ای داشته و برجسته تر از همه همشاگردانش بود. وی در كثرت تحقیق و تتبع در مسائل فقهی و رجال و تداوم فعالیت عـلمی و آشنائی با بسیاری از نظریه ها در میدانهای علمی گوناگون در حوزه، مهارت استثنائی نشان دادندشایان ذكر است كه میان ایشان و شهید صدر (قدس سره) در حوزه نبوغ علمی، رقابت شدید بود. لذا می توان از گواهی اجتهاد ايشان كه دو تن از اساتید وی یعنی آیت اللّه العظمی سید ابوالقاسم خوئی (قدس سره) و علامه حسین حلی (قدس سره) نگاشته اند پی برد.

    مـعروف است كه آیت اللّه خوئی (قدس سره) به هیچ یك از شاگردان خود، به جز آیت اللّه سیستانی و آیت اللّه شیخ علی فلسفی (يكى از علمای معروف مشهد) گواهی خطی ندادند. و نـیـز علامه آقا بزرگ تهرانی (قدس سره) برای معظم له در سال 1380 هجری قمری گواهینامه نوشته است و در آن از مهارت و درایت وی در علم رجال و حدیث تمجید نموده است. یـعـنی هنگامی كه ايشان هنوز به سن 31 سالگی نرسیده بودند حائز این مرتبه والا گردیده اند.

     

  • +تالیفات و دستاوردهای علمی

    نـزدیک بـه 34 سال پیش، ايشان تدریس بحث (خارج فقه، اصول و رجال) را شروع نمودند. و نیز بحثهایی پیرامون (مكاسب، طهارت، نماز، خمس) و برخی از قواعد فقهی مانند (تقیه، و الزام) به انجام رساندند. ايشان تـدریـس اصول را در سه دوره تمام نموده كه بعضی از بحثهای این دوره، مثل بحثهای (اصول عـلمی، تعادل و تراجیح) و همچنین بعضی از مباحث فقهی و برخی از (ابواب نماز، قاعده تقیه و الزام) آماده چاپ استعـده ای از فـضـلای مـعروف كه هم اكنون بعضی از ایشان مدرّس بحث خارج می باشند مانند (علامه شیخ مـهـدی مـرواریـد، علامه سید مرتضی مهری، علامه سید حبیب حسینیان، سید مرتضی اصفهانی، علامه سید احمد مددی، عـلامه شیخ باقر ایروانی) و تعدادی از اساتید حوزه های علمیه، بحث ایشان را به بررسی گذاشتند. آیت اللّه سیستانی همزمان با تدریس و بحث، مشغول تألیف و نگاشتن كتابهای مهم و چند رساله شدند. هـمـچنین، ايشان كلیه تقریرات بحثهای اساتید خود را نيز به رشته تألیف درآورده اند.

     

  • +خدمات اجتماعی

    تاسیس مراکز رفاهی و درمانی و تحقیقاتی از جمله ...

    مؤسسه امام على (ع) ـ قم

    مؤسسه امام على (ع) ـ لندن

    مؤسسه امام على (ع) ـ بيروت

    كتابخانه تخصصى تفسير و علوم قرآنى ـ قم

    كتابخانه تخصصى علوم حديث ـ قم

     كتابخانه تخصصى فقه و اصول - قم

     كتابخانه تخصصى فلسفه و كلام ـ قم

    كتابخانه تخصصى ادبيات - قم

     کتابخانه تخصصى ادبيات - نجف اشرف

     کتابخانه تخصصی تاريخ اسلام و ايران ـ قم

    مركز پژوهشهاى عقائدى ـ قم

    مركز تحقيقات اسلامى المصطفى (ص) ـ قم

     مجتمع فرهنگی مسکونی مدینة العلم ـ نجف اشرف

     مجتمع فرهنگى مسكونى حضرت آيت الله العظمى سيستانى (دام ظله) ـ قم

     مجتمع مسكونى مهديه ـ قم

     مجتمع مسكونی ثامن الحجج (عليه السلام) ـ مشهد

     مجتمع مسکونى امام هادی (عليه السلام) ـ قم

     مجتمع مسکونی امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) ـ کربلا

     درمانگاه خيريه امام صادق (عليه السلام) - قم

    درمانگاه خيريه امام حسن مجتبى (عليه السلام) ـ ايلام

     مرکز تخصصى و فوق تخصصى چشم پزشکى جواد الائمه (علیه السلام) ـ قم

     

  • +خصوصیات اخلاقی

    هر كس كه از نزدیك با حضرت آیت اللّه سیستانی (دام ظله) معاشرت و رفت و آمد كند، به زودی به شخصیت ممتاز و روحیه ای ایده آل او پی خواهد برد. ایـن شخصیت و روحیه اى كه ايشان دارا هستند، وی را به یك الگوی برجسته و عالم ربانی مبدل كرده است.

    انـصاف و احترام به رأی دیگران: ایشان عاشق علم هستند، و ارادت خاص نسبت به معرفت و رسیدن به حقایق دارند. همواره به رأی دیگران احترام می گذارند، همیشه كتاب به دست هستند، و هرگز خواندن، تتبع، بحث و آگاه شدن از آرای دیگر علما را فراموش نكردند. لـذا گـاهی اوقات، ایشان بحثهای برخی از علما كه شاید هم به آن صورت معروف نباشند، مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد. و ایـن خـودش نـشانگر این است كه، آیت اللّه سیستانی توجه خاصی و احترام فوق العاده نسبت به رأی دیگران دارد.

    ادب و نـزاكـت در مـحاوره ها: همینطور كه همه می دانند، جلسات بحث و محاوره اى كه بین طـلـبـه هـا یا میان یك طلبه و استادش، بخصوص در حوزه علمیه نجف اشرف، انجام می گیرد، بسیار محکم و جدی می باشند. البته، در بعضی مواقع، این نوع روش برای طلبه ها مفید است، ولی در عین حال، همیشه تندی، روش صحیحی برای بحث و گفتگو نیست، و هرگز به هدف علمی مطلوب نمی رساند، و به غیر از تلف كردن وقت، و دور ساختن طلبه ها از روح مذاكره، چیز دیگری دربرندارد از جـهـت دیـگـر، هـمـیشه درسها و بحثهایی كه آیت اللّه سیستانی با شـاگـردانشان برپا می كنند، بر اساس ادب و احترام دوجانبه میان شاگرد و استاد بوده و هست، گرچه حتی بسیاری از موضوعات یا بحثهایی كه جلوی ایشان مطرح می شوند، ضعیف و بی پایه اند. یـكی دیگر از خصوصیات ايشان این است كه سعی دارند جوابی را كه به شاگردانشان می دهند تكرار كنند، تا آنها مسأله مطرح شده را درك كنند. اما، اگـر سـؤال كننده روی نظر خود اصرار كند، ايشان سكوت را ترجیح می دهند.

    تـربیت: تدریس، یك وسیله برای كسب پول در مقابل آن، یا یك وظیفه رسمی كه استاد را وادار به انجام آن كند، نیست. بلكه سعی یك استاد خوب، مهربان و دلسوز، باید بر این باشد كه شاگردانش را تربیت كند، و آنان را به مقام علمی والا و پیشرفت دائم برساند. لذا محبت، لازمه این كار می باشد. گذشته از اینكه، همواره و در همه جا آدم بی خیال و وظیفه نشناس موجود است، ولی در كنار آن، اساتیدی هستند مخلص، دلسوز، رئوف و فهمیده، كه هدف اصلی ایشان ادای رسالت تعلیم و تعلم به نحو احسن است. شایان ذكر است كه آیت اللّه حكیم (قدس سره) و آیت اللّه خوئی (قدس سره) همیشه سمبل اخلاق حـسـنـه بـودنـد، و آنـچـه كه از آیت اللّه سیستانی دیديم و شاهد آن بوديم، همان اخلاق اساتیدشان بوده است. ايشان همواره از شاگردانشان تقاضا می كنند كه بعد از پایان درس، از ایشان سئوال كنندآیت اللّه سیستانی همیشه به شاگردان خود توصیه می كنند كه به اساتید و علما اعلام احترام بگذارند، و هنگام سئوال یا بحث هر موضوع با آنان، نهایت ادب را رعایت كنند. وی مدام از اساتید خود، و روحیه عالی ایشان اخبار و قصه های فراوانی نقل می كند.

    پارسائی و تقوا: بعضی از علمای نجف اشرف خود را از دعوا و مرافعه دور می كنند، اما عده ای آن را گریز و فرار از واقعیت، یا هراس و ضعف در بیان می دانند. ولی اگر به این مسأله، از زاویه دیگری بنگریم، خواهیم دید كه در واقع، این یك امر مثبت است، بلكه در خیلی از موقع ها، مهم و ضروری است. حـال، اگر همان علما احساس كنند كه امت اسلامی یا حوزه، به علت رویداد مهیج و یا ابهامی در بـعضی از مفاهیم اسلامی در معرض خطر قرار گرفته است، بدون تردید، در صحنه خواهند بود، چرا كه آنان خوب می دانند كه هر عالم باید، در مواقف سخت و حساس، علم خود را اظهار كند. نـكته مهمی كه نباید اینجا از یاد برد این است كه ، همیشه ايشان در مواقع فـتـنـه و آشـوب، سكوت را رعایت می كردند، همانطوری كه بعد از درگذشت آیت اللّه بروجردی (قـدس سـره) و آیـت اللّه حـكـیـم (قدس سره)، و بروز تعصبات شخصی و رقابت برای رسیدن به مـنـصـب و كرسی، آیت اللّه سیستانی همان سیاست ثابت خود را دنبال كرد، و هیچگاه هدف خود را، رسیدن به لذتهای دنیوی، سلطه جوئی، یا مقام قرار نداد.

    آثـار فـكـری: آیت اللّه سیستانی تنها یك فقیه نیستند، بلكه ایشان یك شخصیت متبحر، دانا و داری یك بینش بالنده در حوزه اقتصادی و سیاسی است. ايشان نـظرات ارزشمندی درباره اداره و جامعه شناسی دارد، و همواره از اوضاع معاصر كه بر جامعه اسلامی حاكم است، مطلع و آگاه است. قابل ذكر است كه وی در عیادتی كه از استادشان مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم خوئی (قدس سره) در 29 ربیع الثانی 1409 ه . ق داشته اند استادشان از ایشان خواستند كه به جای ایشان در مسجد خضراء امامت نماز جماعت را به عهده بگیرند كه ایشان در بدو امر این موضوع را قبول ننمودند و لیكن آن مرحوم اصرار زیادی نموده و فرمودند: (اگر میتوانستم همچنانكه مرحوم حاج آقا حسین قمی (قدس سره) حكم میكرد شما را مجبور به قبول مینمودم) اما ایشان چند روز مهلت خواستند و پس از آن در 5 جمادی الاول 1409هـ . ق امامت نماز را قبول نموده و این كار تا زمانی كه مسجد خضراء بسته شد، ادامه داشت.

     ایشان جهت اداء فریضه حج در سال 1384 هـ . ق و دو بار متوالی در سالهای 1405 هـ . ق و 1406 به بیت الله الحرام مشرف شده اند.

     

  • +خنثی شدن طرح ترور

    در اخبار کشور عراق آمده است که نقشه منفجر کردن بارگاه ملکوتی حضرت امام علی (ع) و ترور مراجع عظام دینی از جمله آیت الله علی سیستانی خنثی شدیک منبع امنیتی در استان بابل به خبرگزاری بین المللی بغداد "واب" گفت: نیروهای امنیتی طرح انفجار مرقد امام علی (ع) و ترور مراجع دینی در نجف از جمله آیت الله سیستانی را خنثی کردندوی افزود: نیروهای امنیتی با کشف این طرح، 30 فرد مسلح وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی عراق را در مناطق شمالی بابل دستگیر کردند.

    این منبع تصریح کرد: این افراد مسلح متهم به اجرای عملیات زیادی از جمله انفجارهای مختلف علیه شهروندان عراقی هستند و چندین عملیات انفجاری در استان بابل را اجرا کرده و به طرح خودشان برای هدف قرار دادن مرقد امام علی (ع) و ترور مراجع دینی اعتراف کرده اند. وی افزود: یک یگان از نیروهای امنیتی در جریان حمله و بازرسی گسترده در مناطق جبور، ناحیه النیل و جرف الصخر و البحیرات این افراد را دستگیر کردند. این منبع گفت: یگان یادشده بازداشت شدگان را برای شناسایی عناصر دیگر مرتبط با آنها به مراکز بازپرسی تحویل داد. 

     

  • +آیت الله سیستانی و جمهوری اسلامی ایران

    این مرجع تقلید نسبت به تحولات ایرات حساسیت ویژه ای دارد؛ آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی در این باره می نویسد: وقتی که  مشرف به عتبات عالیات بودم، در نجف اشرف جلسه 45 دقیقه ای خصوصی با آیت الله العظمی سیستانی داشتم که ایشان در این جلسه نگرانی جدی خود را از ناحیه خدشه به استقلال حوزه های علمیه بیان داشتند. وی افزود: ایشان در این جلسه مطالب فراوانی را مطرح کردند و بنده نیز این نگرانی ها را از طریق برخی اعلام به مقام معظم رهبری و مسئولان و مدیران حوزه ها منتقل نمود. این عالم شاهرودی ادامه داد: این مرجع معظم تقلید، در این جلسه گفتند؛ که احاطه و اشراف من به قضایای ایران از شما هم بیشتر است و این خود نشان دهنده اطلاع دقیق شان از مسایل کشورمان به ویژه در حیطه حوزه ها می باشد. وی اضافه کرد: ایشان بر این نکته هم تاکید داشتند که در شرایط کنونی، شیعه دشمنان فراوانی دارد و با این حال آن ها از قدرت شیعه به شدت در هراس هستند. آیت الله اشرفی شاهرودی خاطر نشان کرد: معظم له در این دیدار همچنین بیان داشتند؛ ایران یگانه مملکتی است که دارای حکومت اسلامی است و لذا همه باید در راستای تقویت این نظام اسلامی تلاش کنیم.

    تاکید آیت الله سیستانی بر تقویت جمهوری اسلامی ایران

    وی اظهار داشت: حضرت آیت الله سیستانی بر این نکته هم تاکید داشتند که نسبت به ایران و قضایای کشور ایراداتی دارم، اما نگران آن هستم که با بیان این ایرادات، نظام جمهوری اسلامی تضعیف شود و بنده در این باره من عندالله مسئول می‌باشم و لذا حتی کلمه ای در راستای تضعیف نظام اسلامی ایران بر زبان نخواهم راند. این عالم شاهرودی که همزمان سرپرستی مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(ع) برادران و امام صادق (ع) خواهران شاهرود را برعهده دارد، در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه علمیه نجف و جایگاه بسیار والای آیت الله العظمی سیستانی در مسایل مهم بین المللی گفت: شیعیان و مسلمانان بسیاری از ممالک دنیا امروز نگاهشان به نجف است و انشاالله خداوند متعال وجود آیت الله العظمی سیستانی را برای اسلام حفظ کند. وی تصریح کرد: از افتخارات علمای شیعه آن است که همواره مستقل بوده‌اند، وقتی می‌بینیم یک مرجع تقلیدی در کمال ساده زیستی است، آن وقت ملک عبدالله عربستان دو بار خواسته تا تلفنی با ایشان صحبت کند که معظم له قبول نکرده اند. آیت الله اشرفی شاهرودی ابراز داشت: اهمیت وجود ایشان برای اسلام و شیعه بسیار زیاد است به طوری که شخصیت مطرحی همچون رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به دیدار ایشان در نجف می‌رود و رایزنی هایی را انجام می دهد. وی گفت: در حال حاضر دولت های عربی منطقه، میلیاردها دلار پول خرج می کنند تا ارتباط ایران با سوریه را قطع کنند زیرا می دانند در این صورت رابطه ما با لبنان نیز قطع شده و این به سود دشمنان شیعه است.

    نظر آيت الله  سيستانی درباره تضعيف حكومت ايران

    آيت الله  سيستانی حكومت ايران را نمونه ای از حکومت شيعه در سراسر دنيا می دانندمدير مدرسه علميه آيت الله حكيم اصفهان با اشاره به ديدار خود با آيت الله  سيستاني در نجف، در این باره گفت: اين ديدار، پس از آن اغتشاشات انجام گرفت. حجت الاسلام سجادی افزود: حضرت آيت الله سيستانی در آن ديدار تاكيد داشتند كه هر گاه حكومت ايران تضعيف شود، ساير حكومت ها محدوديت هايي را برای شيعيان ايجاد مي كنند. وی همچنين در بخش ديگری از سخنان خود ابراز داشت:وقتی تعدادی از طلاب نجف كه معارض با جمهوری اسلامی ايران بودند، تصميم گرفتند شهريه مقام معظم رهبری را دريافت نكنند، حضرات آيات سيستانی و حكيم از مراجع تقليد مقيم نجف تصريح كردند: شهريه ما را هم به آنها ندهيد.

     

  • +ولایت فقیه

    از جمله مواردی که همواره مخالفان بحث ولایت فقیه، به کمک آن، سعی در متقن نشان دادن شبهات خود دارند، این بوده است که بحث ولایت فقیه و برداشت حضرت امام خمینی (ره) در این باره، برداشتی شاذ و نادر بوده و بیشتر! مراجع متقدم و متأخر چنین برداشتی از متن شرع نداشته اندآیت الله سیستانی به سه استفتاء درباره بحث ولایت فقیه پاسخ داده اند که به شرح زیر است:

    آیا ولایت فقیه تحقیقی است یا تقلیدی؟ 

    پاسخ: تقلیدی

    نظر معظم له درباره ولایت فقیه چیست؟

    «ولایت در آن چه ـ به اصطلاح فقها ـ امور حسبیه خوانده می‌شود برای هر فقیهی که جامع شرایط تقلید باشد ثابت است و اما در امور عامه که نظم جامعه اسلامی بر آنها متوقف است، هم در شخص فقیه و هم در شرایط به کار بستن ولایت امور دیگری معتبر است، از جمله مقبول بودن نزد عامه مؤمنین.

    ایشان در پاسخ به این سوال که اگر حکم مرجع تقلیدی با حکم ولی فقیه فرق داشت، مقلد باید از کدام اطاعت کند اظهار داشتند: حکم کسی ولایت شرعی دارد، در امور عامّه [که] نظام جامعه و معاش مردم بر آن مبتنی است بر همه نافذ است حتی بر مجتهدین دیگر، مگر اینکه علم به خطا بودن آن یا مخالفتش با آنچه از کتاب و سنت قطعاً ثابت شده داشته باشد.

     

  • +آیت الله سیستانی و هاشمی رفسنجانی

    آیت الله سیدعلی حسینی سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق در جلسه‌ای که اکبر هاشمی رفسنجانی به خدمتشان رسیده بوده است، توصیه جالبی کرده‌اند که نشان از عمق اطلاعات ایشان از ایران اسلامی دارد.

    هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه 15 اسفند 87 در نجف اشرف با آیت‌الله سیستانی دیدار کرده بود. آیت الله سیدعلی حسینی سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق در این دیدار به اکبر هاشمی رفسنجانی تاکید کردند: مطیع رهبری باشید. مطیع رهبری باشید. مطیع رهبری باشید. تکرار این جمله موجب دقت بیشتر همراهان هاشمی رفسنجانی به بیانات آیت‌الله سیستانی شد. مرجع تقلید شیعیان عراق در ادامه می‏گویند: مگر در ایران بین بزرگان اختلاف وجود دارد؟ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ، اختلاف را تکذیب می‏کندآیت الله سیستانی با اشاره به برخی تحولات ایران و انتشار برخی کتب اظهار می‏دارند (نقل به مضمون): کتابی در ایران چاپ شده با عنوان «هاشمی بدون رتوش» که در آن اختلافات شما و برخی مسؤولین بیان شده است و کسی هم در مورد آن موضع رد و تکذیب نگرفته استاین مرجع تقلید شیعیان در پایان فرمایشات مجددا سه‌ بار تکرار می‌کنند که «مطیع رهبری باشید. مطیع رهبری باشید. مطیع رهبری باشیدلازم به ذکر است این دیدار حدود دو ساعت به طول انجامیده که در ابتدا و انتهای این جلسه دو تن از بیت حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه حضور داشتنددر این جلسه آیت الله سیستانی به هاشمی رفسنجانی گفته بودند: نظام جمهوری اسلامی نه تنها متعلق به ایران بلکه متعلق به همه شیعیان جهان و کانون امید تمامی مسلمین عالم است.وی ضمن توصیه به قدر دانستن نعمت بزرگ جمهوری اسلامی، بر ضرورت حرکت یکپارچه در ظل هدایت و رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کرده و از برخی اختلاف‌ها و حرکت‌هایی که بر شائبه دوگانگی نظام اسلامی دامن می‌زند ابراز نگرانی کرده است. آیت الله سیستانی، اضافه کرده بودند: فکر نکنید نظام جمهوری اسلامی فقط متعلق به ایران است، بلکه به کل عالم اسلام و شیعیان جهان تعلق دارد و لازم است شما و بقیه مسؤولان نظام پشت سر رهبری نظام و در ظل هدایت ایشان به گونه‌ای حرکت کنید که مؤید وحدت و یکپارچگی نظام باشد. پس از بیانات حضرت آیت الله سیستانی ، آقای هاشمی رفسنجانی پاره ای توضیحات را ارائه کرد  که به علت خروج حاضران و خصوصی بودن این بخش از ملاقات، گزارشی از صحبت های هاشمی رفسنجانی در دست نیست.



ویرایش این مطلب، یا ارسال نظر