آیت الله بیات زنجانی

 

اسدالله بیات زنجانی، از اعضای شورای بازنگری قانون اساسی که نماینده و عضو هیأت‌رئیسه سه دوره اول مجلس شورای اسلامی و نایب‌رئیس دوره سوم مجلس شورای اسلامی بود. وی سابقه عضویت در شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و مجمع نمایندگان ادوار مجلس را داشته‌ است. او در جریان وقایع سال 88، مواضع تندی بر علیه دولت و حاکمیت گرفت و نظریات و تعابیر جدیدی از ولایت‌فقیه ارائه نمود. 

 


امتیاز دهی به مطلب:
 

به اشتراک گذاری مطلب:
ارسال به دوستانارسال به دوستان
  • -زندگینامه

    آیت الله اسدالله بیات زنجانی در بهمن‌ماه سال 1320 هجری شمسی، در خانواده‌ای مذهبی در روستایی واقع در 25 کیلومتری زنجان فعلی و از توابع بخش زنجان رود به دنیا آمد. 
    وی با ورود به مکتبخانۀ روستا تحصیلات ابتدایی را آغاز کرده و طبق روال آن ایام پس از اتمام یادگیری روخوانی قرآن کریم، گلستان سعدی، تاریخ معجم و بعضی از دیگر کتب ادبیات فارسی را در همان روستا به اتمام رساند تا اینکه در سنّ 13 سالگی همراه با خانواده، روستا را به مقصد شهر زنجان ترک کرده و در حوزه علمیه زنجان برای 6 سال به تحصیل پرداخت.
    بیات زنجانی در 19 سالگی و بعد از کسب رضایت پدر به قم رفت و در حوزه علمیه قم نزد اساتیدی چون آیات عظام امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی، مرتضی حائری یزدی، شریعتمداری، میرزا هاشم آملی، محقق داماد، منتظری، اراکی، محمد مفتح، شهید مطهری و محمد اسماعیل صائنی زنجانی ادامه تحصیل داد. 
    وی همزمان با تحصیل به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخت و پس از چندین بار بازداشت موقت و ممنوع‌المنبر شدن، در سال 1351 از سوی ساواک بازداشت و به یک سال زندان محکوم شد و پس از طی دورۀ محکومیت در زندان کمیتۀ مشترک و زندان قصر آزاد شد.
    وی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به عضویت حزب جمهوری اسلامی درآمد و مدتی نیز به کار قضاوت پرداخت. سپس با رأی مردم ماه‌نشان، از توابع استان زنجان، به دورۀ اول مجلس شورای اسلامی راه یافت و در دوره‌های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی نیز نماینده مردم زنجان بود.
    او از اعضا و مؤسسین مجمع روحانیون مبارز، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و مجمع نمایندگان ادوار مجلس به شمار می‌رود. با پایان کار مجلس سوم، بیات زنجانی مجدداً فعالیت‌های علمی خود در حوزه علمیه را ادامه داد و به تدریس درس خارج فقه و اصول پرداخت. همزمان، با ارائه دو پایان‌نامه در مقام استادیاری دانشگاه نیز به فعالیت علمی پرداخت.
     
  • +واسطه برای رهایی متهمان ترور

    پرونده انفجار نخست‌وزیری توسط گروهی به مسئولیت بهزاد نبوی خارج از روال قانونی و قضایی تحت بررسی قرار گرفت. با حساسیت قوه قضائیه و انحلال این کمیته، در اولین مراحل تحقیق گروه، نبوی مورد سوءظن بازپرس ویژه قرار می‌گیرد و به دستور وی، این گروه منحل و بعضی از اعضای آن بازداشت می‌شوند؛ اما بهزاد نبوی با برخورداری از اهرم‌های فشار گوناگون توانست مانع از رسیدگی کامل به پرونده گردد.

    این اقدامات اما مورد انتقاد برخی مسئولین وقت شورای عالی قضایی قرار می‌گیرد که خواستار ادامه تحقیقات و تعیین تکلیف پرونده‌ها در دادگاه شده بودند. اما سرانجام پرونده که بارها با فشارهایی مواجه شده بود، متوقف گردید. در این میان 61 تن از وزرا، نمایندگان و مسئولین توماری به دفاع از متهمین امضا می‌کنند و به محضر امام خمینی (ره) ارسال می‌کنند و همزمان 62 نماینده مجلس نیز به قوه قضائیه تذکر داده و خواستار پیگیری جدی پرونده نخست‌وزیری می‌شوند.

    آنچه مسلم است یکی از دلایل دستور امام برای مسکوت ماندن و یا مختومه شدن این پرونده نامه 60 مسئول به ایشان و شهادت بر بی‌گناهی متهمین بوده است. در متن این نامه که با امضای سید محمد خاتمی‌ وزیر وقت ارشاد آغاز و با امضای عبدالکریم سروش خاتمه می‌یابد، پس از مقدماتی آمده بود: «تا به امروز بیش از چند ماه است که جمعی از برادران مخلص و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی و از جمله یاران شهید رجایی که هر یک از ما یک و یا چند نفر از آنان را می‌شناسیم، به اتهاماتی یکسر بی‌اساس و واهی و دردآور و زبانمال لال آن هم به خونخواهی آن شهید بزرگوار به بند کشیده شده‌اند [...] تا به امروز بنا به حرمت و حفظ شئونات قوه محترم قضائیه کلامی ابراز نکردیم ولی هنگامی‌که مسئله از حد خواص ناگهان به صفحه اول روزنامه داخل کشور کشیده می‌شود و به دنبال آن دستاویز و خوراک برای رادیوهای بیگانه فراهم می‌کند، ناچار از بازگو کردن این درد شدیم و تقاضای امعان نظر عاجل داریم [...]».

    جملات امضاکنندگان نامه نیز،‌ اینک پس از فرو افتادن نقاب نفاق از چهره برخی از متهمین، بسیار پندآموز است. اسدالله بیات، خواستار فیصله پرونده در اسرع وقت می‌شود و در ذیل نامه به امام (ره) می‌نویسد: «با توجه به شناختی که از اکثریت این برادران از نزدیک دارم و تعهدی که به اسلام و امام و انقلاب اسلامی دارند، مناسب است قوه قضائیه سریع و قاطع مسئله را فیصله داده و افراد خدوم و صادق را مورد تشویق قرار داده تا مردم از خدمات آن‌ها بهره‌مند گردند».

     

  • +زندان به دلیل اختلاس

    حجت‌الاسلام و المسلمین قاسم روان‌بخش، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و دبیر سیاسی هفته‌نامه «پرتو سخن» گفت: «بیات زنجانی زمانی در تهران امام جماعت مسجد جامع نارمک بود، وی در آن جا دست به اختلاس زد و هیأت امنای مسجد به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کردند. بیات زنجانی سرانجام با این اتهام دستگیر و محاکمه شد، چند ماه زندانی بود و بعد با عفو رهبر معظم انقلاب بقیه زندان او بخشیده شد.» 
     
  • +نقش فعال بیات زنجانی در فتنه 88

    بیات زنجانی در فتنه سال 88 نقش فعالی ایفا کرد. وی در حالی در دیدار با اعضای ستاد 88 قم در اردیبهشت‌ماه سال 88، دموکراسی را تمکین به رأی اکثریت مردم دانست که بعد از انتخابات و با رمز آشوب تقلب در انتخابات رأی اکثریت مردم را به سویی نهاده و از اغتشاشگران حمایت کرد.
    وی طی دیدار با اعضای ستاد 88 قم گفت: «ما چه بخواهیم چه نخواهیم با مفاهیمی سروکار داریم که تعریفش در جای دیگر و یا معرفش دیگران هستند؛ در واقع می‌توان گفت یا تعریفی که شما از دموکراسی دارید را، آن‌ها ندارند و یا درست متضادش را دارند. اگر آن‌ها از دموکراسی می‌گویند، آن چیزی را می‌گویند که فقط به آن‌ها رأی دهد. می‌گویند اگر من انتخاب شدم جمهوری است٬ اگر من انتخاب شدم اسلامی است. اگر من انتخاب شدم دقیقاً جمهوری اسلامی است و انقلاب اسلامی قدرت یافته است؛ اما اگر کسی دیگر شد، حالا از من قوی‌تر و بهتر و کاردان‌تر٬ نه٬ چون من نیستم دقیقاً اسلام و جمهوری اسلامی ضعیف شده است. اگر ما دموکراسی را به عنوان یک کلمه‌ی سیاسی و با تعریف کارشناسان سیاسی بدانیم، باید آن تعریف علمی را مبنا قرار بدهیم نه آن تعریف سلیقه‌ای را که مثلاً بنده می‌گویم.» 
    عملکرد بیات زنجانی بعد از انتخابات به خوبی نشان داد که وی نیز همانند کسانی که آنان را در جملات فوق نکوهش کرده است رأی مردم را در صورتی که مؤید او و جریان سیاسی مورد تأییدش نباشد قبول نداشته و تضعیف‌کننده اسلام و جمهوری اسلامی می‌داند.
     
  • +بیات زنجانی و القای شبهه تقلب در انتخابات

    بیات زنجانی نیز از جمله کسانی است که پیش از انتخابات بر طبل احتمال تقلب در انتخابات کوبید. وی در دیدار با اعضای ستاد کروبی گفت: «شرایط کشور به دلایل مختلف از دوم خرداد سال 76 سخت‌تر و حساس‌تر است چرا که برای مثال آن موقع در رأس بدنه اجرایی کشور، شخص آقای هاشمی برای حفظ آراء مردم به عنوان سوپاپ اطمینان عمل می‌کردند. یا صدا و سیمای امروز با صدا و سیمای آن موقع خیلی متفاوت است و اگر ذره‌هایی از انصاف را در آن روزها می‌توانستید در صدا و سیما ببینید، اکنون عکس آن یعنی تخریب‌های برنامه‌ریزی‌شده را در اعمال این رسانه، کاملاً می‌توانید مشاهده کنید. از طرفی رقبای شما به معنای کامل متمکن و مجهزند و تمام امکانات مالی کشور در اختیار آن‌هاست».
    وی در این دوران و در سخنانش همانند دیگر دوستان اصلاح‌طلب خود از هیچ توهینی به دولت وقت و رئیس‌جمهور خودداری نکرد: «در دوران همه رؤسای جمهوری قبلی نگاه مدیریت به مردم نگاه ابزار نبود ولی امروز چه؟ فقط مردم به این درد می‌خورند که دنبال ماشین فلان مسؤول بدوند ولی وقتی حرفی بزنند می‌شوند ضد همه چیز؟».
    وی حتی در جریان مناظرات انتخاباتی از شورای نگهبان خواست صلاحیت دکتر محمود احمدی‌نژاد را رد کند: «این‌جانب طلبه‌ای هستم که جدای از مناصب قضایی و اداری، سه دورۀ قانون‌گذاری عالی کشور را تجربه کرده‌ام و مبانی قانونی نظام اسلامی و ولایت‌فقیه را به خوبی می‌شناسم. بر این اساس اقدام شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی برای تجدیدنظر در صلاحیت تأییدشده‌ی یکی از نامزدها که مرتکب تهمت‌های مکرّر بدون طرح نزد مرجع قضایی شده است را ضرورتی شرعی و قانونی می‌دانم؛ ضمن آنکه در صورت عدم اقدام این شورا، دخالت ولی‌فقیه برای صیانت از جایگاه جمهوری اسلامی ایران و نهادهای قانونی و مشروع آن ضروری به نظر می‌رسد.» 
     
    تشویق موسوی به رویارویی با نظام
    قبل از آنکه انتخابات ریاست جمهوری به پایان برسد، میرحسین موسوی اعلام پیروزی کرد، آشوبگران به خیابان‌ها ریختند و نیروی انتظامی برای حفظ امنیت شهروندان مجبور به واکنش شد.
    میرحسین موسوی 25 خرداد 88 طی نامه‌ای خطاب به بیات زنجانی نوشت: «به حسب وظیفه صیانت از آرای مردمی که اینک دچار چنین زیان عظیمی شده‌ا‌ند عرض حالی تقدیم و یادآور می‌شوم که شاید تذکر به جای شما به مسئولان مفید واقع شود».
    بیات زنجانی نیز در پاسخ به نامه موسوی از نامزدهای ناکام خواست ساکت ننشسته و در مقابل حکومت بایستند: «اگر چه به عنوان شخصی که سال‌های متمادی به امور اجرایی و تقنینی اهتمام داشته‌ام می‌دانم که گاه تخلفاتی اندک، از ناحیۀ مجریان جزئی امور رخ می‌دهد، اما این بی‌اعتنایی اخیر و بی‌حرمتی کلان به آراء ملّت بی‌سابقه است... سال‌هاست که امام عزیز و همین طور سلوک و منش انقلابی او از میان ما رخت بربسته است ولی ظاهراً برخی، مدارا، مردم‌داری و وظیفه‌شناسی و هدایت‌های انقلابی‌اش را در پی خودش به خاک سپرده‌اند»
    وی در این نامه هشدار می‌دهد که عده‌ای به دنبال تبدیل نظام جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی بوده و می‌خواهند اندیشه خمینی ستیزی خود را در جامعه رواج دهند!
    بیات زنجانی از میرحسین موسوی و دو نامزد شکست‌خورده دیگر می‌خواهد: «اکنون زمانی است که باید در برابر قانون ستیزی و خودخواهی ایستاد و نگذاشت که بی‌حرمتی به قانون و خواست اکثریت در این کشور رواج پیدا کند.» 
    با دستگیری تعدادی از عناصر میدانی کودتای مخملی بیات زنجانی در حمایت از آنان واردشده و به دفاع از این عده می‌پردازد.
     
  • +واکنش به بازداشت بهزاد نبوی و حجاریان

    بیات زنجانی در تاریخ 10 تیرماه سال 1388، در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در زنجان، در واکنش به بازداشت بهزدا نبوی و چندتن دیگر گفت:: «عده‌ای انسان مؤمن و وفادار به امام (ره) و انقلاب را همین اواخر بازداشت کرده‌اند که اگر بنده پیرامون بعضی از آنان بگویم که می‌دانم اهل نماز شب و تهجد هستند و یقیناً بیش از برخی آقایان مدعی شناخت و معرفت، هم ولایت‌فقیه را می‌شناسند و هم بدان اعتقاددارند حرف بی‌ربطی. نزده‌ام. مثلاً آقای بهزاد نبوی که امروز در بازداشت است از مدیران معتقد و مدبّر دوران امام است که بنده او را خوب می‌شناسم و با او کارکرده‌ام.»
     
    پاسخ به نامه دختر سعید حجاریان
    بیات زنجانی در پاسخ به نامه دختر سعید حجاریان نیز زبان به مدح وی گشود و نوشت: «تلاش ما برای استقرار ارزش‌های کتاب خدا و نهج البلاغۀ مظلوم امیرالمؤمنین هنوز به پایان نرسیده است و پدر بزرگوارت هم یکی از سالکان مخلص همین راه است که جانش را هم بر سر همین سلوک گذاشته است.» 
     
  • +کروبی و هاشمی در نگاه بیات زنجانی

    بیات زنجانی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران کروبی و هاشمی را از روحانیونی دانست که سند افتخار روحانیت هستند: «بعد از رحلت امام (ره) عده‌ای انگشت‌شمار از روحانيون سند افتخار روحانيت هستند، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام و المسلمین كروبی از جمله اين روحانيون هستند و ما مانند اين روحانيون معظم كم داريم.»
    بیات زنجانی در این مصاحبه نظام اسلامی را به تقلب متهم کرده و گفت: «من معتقدم تقلب مشروعيت را درست نمی‏كند و قدرت مشروعیت آور نيست. مشروعیت بايد با اعتماد مردم به دست بيايد و با توصيه و استخلاف مشروعيت به وجود نمی‏آيد.» 
    وی از این که تعدادی از مراجع تقلید و نیز علما با تبریک به رئیس‌جمهور منتخب دولت دهم را برآمده از آرای واقعی ملت دانسته‌اند شدیداً نگران و عصبانی است از این رو تلاش دارد این که مراجع به رئیس‌جمهور منتخب تبریک گفته‌اند را مورد انکار قرار دهد: «امروز به حمدالله حوزه و کیان مرجعیت، در برابر خدا و مردم سرافکنده نیستند و بزرگان حوزه چه تصریحاً و چه تلویحاً جریانات اخیر را در مواضع مختلف مورد نقد قرار داده‌اند و حتی اگر در مقاطعی پیامی و یا حتی تبریکی صادرشده، برای حضور مردم بوده و چیزی فراتر از این نبوده است». 
     
    توجیه اهانت فتنه گران به ساحت امام (ره)
    درحالی‌که عده‌ای از اصحاب فتنه در روز 16 آذر سال 1388 به ساحت مقدس بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) اهانت کرده و تصویر آن حضرت را به آتش کشیدند؛ بیات زنجانی بعد از گذشت 6 روز از انتشار خبر این توهین با انتشار پیامی به جای محکوم کردن عناصر اصلی این اهانت شرم‌آور به توجیه آن دست زده و صدا و سیمای جمهوری اسلامی را که این اهانت را به اطلاع عموم رسانده بود مستحق محکومیت شدیدتر از عاملان اهانت دانست!
    «هتک حرمت امام راحل عظیم‌الشأن و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در هر جا و به هر نحو که صورت گرفته باشد، محکوم است؛ اما و صد اما حرکت مشکوک صدا و سیمای رسمی کشور در پرو بال دادن و نحوه خبر دهی و اعلان این موضوع که موجب جریحه‌دار کردن احساسات پاک و انقلابی مردم گشته، شایستۀ محکومیت بیشتری است.» 
     
    اقدامات دیگر بیات زنجانی در حمایت از فتنه
    حمایت بیات زنجانی از فتنه گران به سخنرانی و ارسال پیام‌های کتبی و شفاهی محدود نشده و وی به دفعات مجرمان امنیتی و خانواده آن‌ها را به حضور پذیرفته و آنان را به ادامه جرایم و حرکت در مسیر اشتباه ترغیب کرد.
    دیدار با اعضای جبهه مشارکت شاخه قم، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، گفتگوی تلفنی با تاج‌زاده و مؤمنی دو تن از متهمان حوادث بعد از انتخابات و نیز دیدارهای متوالی با خانواده‌های زندانیان حوادث بعد از انتخابات از جمله این اقدامات است.
     
  • +دیدار با خانواده زندانیان حوادث بعد از انتخابات

    وی در دیدار با خانواده زندانیان حوادث بعد از انتخابات، محکومیت در نظام جمهوری اسلامی را افتخار دانسته و گفت: «به زندان رفتن نیروهایی همچون این برادران و خواهران، سند حقانیت آن‌ها است و این عزیزان چوب صداقت و دلسوزی خود را می‌خورند.» وی در این دیدار در اظهاراتی عجیب، متهمین کودتای مخملی را به امام موسی کاظم (ع) و یوسف پیامبر (ع) تشبیه می‌کند. 
    بیات زنجانی در حالی زندانیان انتخاباتی را پاک و خالص نامیده است که اغلب آن‌ها به خاطر القای «دروغ تقلب» در انتخابات و فراهم کردن بستر کشته و زخمی شدن صدها تن از شهروندان بی‌گناه، بازداشت‌شده‌اند؛ موضوعی که بخش‌های از آن در اعترافات خود آنان هم بیان شده است.
    وی در ادامه بازداشت‌شدگان را که بسیاری از آنان عضو گروهک‌های تروریستی منافقین و انجمن پادشاهی و نیز بهایی و عامل بیگانگان بوده‌اند را، ابرار امت نامید و عمل آن‌ها را ناشی از قیام به اصلاح امور، نهی از منکر و تلاش آن‌ها برای بهسازی وضعیت جامعه دانسته است!
    بیات زنجانی بدون اشاره هتک حرمت مقدسات از جمله اهانت به عاشورای حسینی توسط برخی از بازداشت‌شدگان، خطاب به خانواده‌های آنان گفت: «زمانی که مشکلات این‌چنینی را درک می‌کنید، به یاد زندانی شدن امام موسی بن جعفر (ع) بیافتید! آیا امام (ع) جرمی مرتکب شده بود؟ باید به یاد زندانی شدن یوسف پیامبر (ع) بیافتید! آیا آن حضرت جرمی به جز صداقت و پاکی داشت؟ به یاد زندانی شدن بزرگانی بیافتید که در طول تاریخ امثال آن‌ها کم نیستند.» 
    سخنان بیات زنجانی در حالی بیان شد که محکومیت در نظام جمهوری اسلامی و ارتکاب جرم در این نظام چون لکه ننگی بر پیشانی فتنه گران تا قیامت باقی خواهد ماند و بی‌شک خیانت به نظام اسلامی و همدست شدن با دشمنان خونی نائب امام زمان جرم کوچکی نیست که بشود از آن به عنوان سند حقانیت نام برد.
     


ویرایش این مطلب، یا ارسال نظر