آیت‏الله سید احمد خاتمی

 

سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، مدرس حوزه، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت است. خاتمی از روحانیون فعال در عرصه خطابه است و در شرایط های حساس کشور همواره به حمایت از دولت و نظام می‏پردازد.

 


امتیاز دهی به مطلب:
 

به اشتراک گذاری مطلب:
ارسال به دوستانارسال به دوستان
  • -زندگینامه

    سید احمد خاتمی در سال 1339 در سمنان و درخاندان خاتمى که از سادات معروف سمنان بوده متولد شد. جدّ اعلاى این خاندان، مرحوم سیّد هاشم بسیار محبوب و مورد عنایت مردم بوده است. پدر وی نیز از برگزار کنندگان همیشگی نماز جماعت و جلسات دعای ندبه و کمیل بود، سید احمد خاتمی بنیه ی دینی خود را با شرکت در این جلسات همراه پدر و تاثیربذیری از آن می‏داند. سیّد احمد خاتمی در سال 1351 تحصیل علوم حوزوی را در مدرسه علمیه صادقیه سمنان آغاز کرد و در سال 1354 به حوزه علمیه قم رفت. پس از پایان تحصیلات حوزوی در سال 1364 به تدریس علوم حوزوی مشغول شد. در زمان مبارزات قبل از انقلاب هم به برگزاری سخنرانی علیه رژیم می‏پرداخت. وی نزدیگی خاصی با امام (ره) داشت همانطور که اکنون با مقام معظم رهبری نزدیکی دارد و همیشه از حامیان اصلی نظام در دوران حساس بوده است.

     

  • +تحصیلات

    احمد خاتمی پس از اتمام دوره ابتدایى دروس طلبگى را آغاز كرد. در حدود یازده سالگى دروس طلبگى را درحوزه علمیّه سمنان شروع كرد. سه سال راهنمایى را به‏طور متفرّقه در دو سال امتحان داد و قبول شد و مقدارى از دروس دبیرستان را هم خواند، ولى در امتحانات شركت نكرد. تا سال 1354 شمسى دروس مقدّماتى را در حوزه سمنان از محضر حضرات آقایان حجّة الاسلام و المسلمین سیّد محمد شاهچراغى و حجّة الاسلام و المسلمین محمد تقى نصیرى آموخت و سپس در مهر ماه سال 1354، وارد حوزه قم شد و بیش‏تر دروس خوانده شده در حوزه سمنان را نزد مرحوم حجّة السلام و المسلمین مدرّس افغانى كه به تازگى از نجف آمده بود و تبحّر بسیار خوبى در ادبیّات داشت، تجدید كرده و دوباره خواند.

     

    اساتید ایشان در قم
    حجّة الاسلام و المسلمین آقاى فاضل هرندى
    حجّة الاسلام و المسلمین هادى مروى خراسانى
    آیت‏الله ستوده
    آیت‏الله خزعلى
    آیت‏الله اشتهاردى 
    آیت‏الله بنى‏فضل
    حجّة الاسلام و المسلمین آقاى موسوى
    سیّد على محقّق داماد و دوزدوزانى
    حضرت آیت‏الله حاج شیخ یحیى انصارى شیرازى
    دكتر احمد بهشتى فسائى
    حضرت آیت‏الله جوادى آملى 
    آیت‏الله حاج شیخ ابراهیم امینى
    حضرت آیت‏الله حسن زاده آملى
    آیت‏الله مشكینى و حضرت آیة اللّه خزعلى
    آیت‏الله حسین نورى همدانى
    آیت‏الله العظمى میرزا جواد آقا تبریزى
    آیت‏الله العظمى فاضل لنكرانى
    آیت‏الله امنتظرى
    آیت‏الله العظمى میرزا هاشم آملى
    آیت‏الله العظمى وحید خراسانى 
    آیت‏الله العظمى شبیرى زنجانى 
     
  • +فعالیت های سیاسی

    سید احمد خاتمی‌ قبل‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ همگام‌ با رهبر كبیر انقلاب‌ اسلامی‌ امام‌ خمینی‌ در ستیز با رژیم‌ منحط‌ پهلوی‌ بود با توجه به سن کمی که در دوران پیروزی انقلاب داشت خودش می‏گوید: «کمتر لیاقت داشتم تا مانند دیگر مبارزین درد تبعید و یا زندان را تحمل کنم.» اما با همان سن کم در زمینه سخنرانی بسیار فعال بود و با ایراد خطابه‌های‌ حساس‌ علیه‌ آن‌ رژیم‌ سیاه‌ نقش‌ مفیدی‌ در روشنگری‌ مردم‌ ایفاء كرد و بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ عمده‌ راهی‌ را كه‌ برای‌ خود برگزید كار فرهنگی‌ بود كه‌ از طریق‌ تدریس‌، خطابه‌، تألیف‌ آنرا دنبال‌ كرد.
    وی‌ موضع‌ سیاسی‌ خود را "موضع‌ ولایت‌ فقیه‌" قرار داده‌ است‌ تا زمانی‌ كه‌ امام‌ راحل‌ در قید حیات‌ بودند همراهی‌ با آن‌ امام‌ بزرگوار و اینك‌ همراهی‌ با مقام‌ معظم‌ رهبری‌ وجهه‌ همت‌ اوست‌.
    وی‌ در كنار كار فرهنگی‌ در عرصه‌هایی‌ كه‌ نیاز بوده‌ است‌ موضع‌گیری‌های‌ مناسب‌ سیاسی‌ داشته‌ كه‌ در روزنامه‌ و جرائد كشور منعكس‌ شده‌ است‌. او در طول ‌8 سال‌ دفاع‌ مقدس‌ در مواقع‌ مورد نیاز در جبهه‌های‌ حاضر شده‌ و به‌ وظیفه‌ خود عمل‌ نموده‌ است‌.

     

  • +تدریس در حوزه

    وی بسیار به تدریس علاقمند است و کار اصلی خود را تدریس و کار فرهنگی می‏داند. احمد خاتمی بیشترین تدریس خود را در مدرسه فیضیه قم داشته و هم اکنون نیز در این مدرسه کار تدریس را انجام می‏دهند. دروسی که ایشان تدریس کرده اند به شرح زیر است:
    دروس تدریس شده در حوزه
    دوره معالم‌الاصول
    دوره رسائل
    دوره رسائل
    مكاسب
    كفایه
    خارج اصول و فقه
    سیره امام علی (ع)

     

  • +تألیفات

    از سید احمد خاتمی‌ تا كنون‌ كتاب‏های‌ زیر به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌:
    ابعاد جنگ‌ در قرآن‌ و حدیث‌
    شایعه‌ از نظر قرآن‌ و حدیث‌
    سیمای‌ نفاق‌ در قرآن‌
    رسالت‌ خواص‌
    عبرتهای‌ عاشورا
    سیری‌ در سیره‌ سیاسی‌ امام‌ علی‌ (ع‌)
    سیمای‌ حماس‌ امام‌ سجاد (ع‌)
    مدیریت‌ در قرآن‌ و حدیث‌
    اخلاق‌ سیاسی‌
    امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منكر
    در سایه‌ سار حكمت‌ علوی‌
    مدیریت‌ و تشكل‌ در سیره‌ امام‌ هادی‌ (ع‌)
    نگاهی‌ به‌ مبانی‌ تفكر امام‌ خمینی‌ پیرامون‌ ولایت‌ فقیه‌
    فقه‌ الاخلاق‌ از دیدگاه‌ شیخ‌ انصاری‌
    همچنین تا كنون‌ بیش‌ از 120 مقاله‌ قرآنی‌، اخلاقی‌، تاریخی‌، فقهی‌ و... از سید احمد خاتمی‌ در برخی‌ روزنامه‌ها، هفته‌ نامه‌، ماهنامه‌ها و گاه نامه‌ها منتشر شده‌ است.
     
  • +دیدگاه احمد خاتمی درباره «فتنه منتظری»

    نماینده مجلس خبرگان رهبری، ریشه اصلی فتنه ها و سوء استفاده های اقتصادی و مسائل و مشکلات اجتماعی را فقدان درک درست مبانی دینی و اعتقادی در جامعه دانست.
    آیت الله خاتمی در سخنرانی خود در 5 فروردين ماه  1392 در اینباره گفت: «نظام جمهوری اسلامی طی 34 سال گذشته با فتنه ها و ترفندهای مختلف روبرو شده و برخی از این فتنه ها مانند فتنه کمونیست ها، جریان ملی مذهبی و منافقین بعد از مدت کوتاهی شناخته و با آن مقابله شد ولی برخی فتنه ها همانند فتنه آقای منتظری و فتنه بعد از انتخابات سال 1388 به صورت یک جریان ادامه یافت. فتنه آقای منتظری فتنه کمی نبود بلکه از ابعاد گسترده ای برخوردار بود و این فرد که تا چند روز قبل از فتنه به عنوان قائم مقام رهبری از وی نام برده می شد، متولی فتنه ای شد که از آن به عنوان خطر بزرگ برای نظام یاد می شود. هنوز هم برای برخی ها این مساله جا نیفتاده و روشن نشده است که مساله امام خمینی (ره) و آقای منتظری یک مساله شخصی نبود، بلکه فتنه منتظری یک فتنه خطرناک برای اصل نظام جمهوری اسلامی بود. همچنین برخی اشخاص که در زمان امام خمینی (ره) و یا بعد از آن مسؤولیتهایی داشتند بعدها به عامل مهمی در جریان فتنه سال 1388 تبدیل شدند. با وجود آنکه رهبر معظم انقلاب از سال 1388 تاکنون بیش از 300 مرتبه از واژه فتنه برای این جریان استفاده کردند ولی برخی افراد هنوز هم آن را به عنوان فتنه قبول ندارند.»
     
  • +احمد خاتمی و فتنه سال 88

    سران فتنه را تطهیر نکنید
     سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران در تاریخ 2 /7/91 بدون اینکه نامی از عسگر اولادی ببرد، اظهار داشت: «ما در یکی - دو هفته گذشته به تحلیل‌هایی برخوردیم که احساس کردیم اگر وارد نشویم شما نمازگزاران و مردمی که حماسه 9 دی را آفریدید بدهکار شوید و سران فتنه طلبکار شوند.»
     وی افزود:‌ «این خیلی گزنده است که هنوز سه سال از حماسه 9 دی نگذشته است - که مردم در آنجا افتخار آفریدند و انقلاب را در گردنه‌ای سخت نجات دادند - کسی بگوید آن‌ها سران فتنه نبودند. البته اظهارنظر در کشور آزاد است و قرار نیست بگوییم همه باید مثل ما فکر کنند، بلکه افراد باید حرفشان را بزنند.
    چه بسا شخصیتی حرفی بزند که ما حرفش را قبول نداشته باشیم ولی بزرگی‌اش را قبول داریم و چه بسا واکنش ما برای این باشد که بزرگی‌اش محفوظ بماند. اما این که کسی بگوید سران فتنه افراد نجیب، شریف، مومن و متدینی بودند حرف بسیار نادرستی است. اگر این نگرانی نبود که می‌دیدم تطهیر فتنه‌گران و تخفیف جرم آن‌ها به جریانی تبدیل شود، این موضوع را مطرح نمی‌کردم اما احساس خطر کردم که شما مردم بدهکار شوید، اما می‌گویم که شما درست فهمیدید و با بصیرت وارد میدان شدید.»
     
    نامه عسگر اولادی به احمد خاتمی
    عسگر اولادی در پاسخ به سخنرانی سید احمد خاتمی در نامه  خود عنوان می‏کند که: «بنده در اظهاراتم به هیچ عنوان قصد تطهیر یا تخفیف در جرم و یا رفع حصرمفتون ها را نداشته و ندارم این در حیطه اختیارات قوه قضائیه و دستگاههای امنیتی می باشد با شناختی که از آقایان موسوی و کروبی دارم اینها را سران اصلی فتنه نمی دانم عوامل فتنه اطراف آنان را گرفته و مع الاسف مفتون شده اند.»
     
    پاسخ به نامه عسگر اولادی توسط احمد خاتمی
     نامه جناب عسگر اولادی مودبانه و محترمانه است و الگویی برای نقد و برسی در حوزه مسائل سیاسی.
     اینجانب در خطبه نماز جمعه " گفتار" را نقد کردم نه گوینده آن را که ادب اسلامی این است که " انظر الی ما قال و الانظر الی من قال" به گفته بنگر، نه گوینده آن. در عین حال به گونه ای سخن گفتم که شخصیت گوینده مورد تعرض قرار نگیرد.
     اینجانب ضمن احترام به شخصیت جناب عسگر اولادی به دلایلی که در نماز جمعه مطرح کردم، آقای موسوی و کروبی را از سران فتنه دانستم. معتقدم آنان باید پاسخگوی حوادث پس از 22 خرداد 88 باشند.
     
    دروغ های فتنه 88 
    آیت‌الله خاتمی‌ در تاریخ 29 دی ماه 91 در خطبه نماز جمعه با بيان اينکه در فتنه 88، 33 دروغ گفته شد، تصريح کرد: «دروغ تقلب در انتخابات حرفی بود که آمريکا و کشورهای استکباری آن را حمايت کردند و خود فتنه‌گران اذعان داشتند که سندی برای اثبات آن نداشته و صرفا جهت تحريک مردم آن را عنوان کردند و مسئله ديگر تقلب رمز فتنه بود، لذا یکی دیگر از مواردی  که در  فتنه سال 88  از سوی فتنه‌گران مطرح شد تهمت تجاوز به زندانیان بود که بر این اساس یکی از سران فتنه آن را مطرح کرد که خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن ریخت ولی نتوانست ثابت کند که در این همین زمینه نیز مراجع قضایی و کمیسیون اصل 90 مجلس هیئتی را برای بررسی این ادعا تشکیل دادند ولی عدم اثبات این ادعا از سوی فتنه گران تهمت بزرگی به نظام بود.»
     آیت‌الله خاتمی از جمله دروغ‌های ديگر فتنه سال 88  بازداشت و شکنجه دختری عنوان کرد و گفت: «فتنه‌گران‌ با بیان اینکه مراجع نظامی دختری رادستگیر ‌و شکنجه و بدنش را سوزاندند و در بهشت زهرا دفن کردند و يکی از سران فتنه بر سر مزارش به عزاداری و فاتحه پرداخت که بعد از آن شخص عنوان شده در تلويزيون حاضر شد و اين ادعاهای دروغين را تکذيب کرد. استفاده ابزاری از حضور مردم سرمايه ملی و تمکين نکردن به قانون جمهوری اسلامی از جمله فتنه‌انگيزی‏های سران فتنه بود.»
    عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بدعت ابطال انتخابات از سوی فتنه‌گران گفت: «يکی از سران فتنه عنوان کرد که هيچ راهی جز ابطال وجود ندارد و اين در حالی است که خودشان اذعان داشتند که 500 تا 700 هزار رأی تقلب شده امکان‌پذير است، اما 11 ميليون رأی فاصله زيادی است که امکان‌پذير نيست و این در صورتی است که  معتقديم حتی يک تقلب هم در شأن نظام جمهوری اسلامی نمي‌گنجد.»
    وی با اشاره به فرمايش رهبری مبنی بر اينکه اگر کسانی بخواهند قانون را زيرپا بگذارند خواسته و ناخواسته به دنبال خشونت و هرج و مرج خواهند رفت، بيان کرد: «فتنه گران 8 ماه به ادعای دروغ خود ادامه دادند و به کشته و مجروح شدن تعدادی از مردم کشور و ايجاد شورش و التهاب دامن زدند و اين در حالی است که يکی از استراتژيست‌های فتنه چند روز از انتخابات گفته بود ما انقدر رأی نداريم که پيروز انتخابات باشيم اما آنقدر رأی داريم که کشور را به آشوب بکشيم. حمله به مساجد، بويژه به آتش کشيدن مسجد لولاگر، حمله به عزاداران حسيني، تبديل مناسب‌های ويژه دينی به ميتينگ عليه نظام، آشوب‌های روز قدس و شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران، شکستن قبح ارتباط با بيگانگان از جمله تحرکات فتنه‌گران پس از انتخابات سال 88 بود که موجب اظهارات اوباما و نتانياهو در مدح و سنای سران فتنه شد.
    اجماع‌ گروه‌های ضد‌انقلاب و ورشکسته نظیر منافقین، کمونیست‌ها، استهاله شده‌ها و فراری‌های ملت علیه نظام یکی دیگر از ترفندهایی بود که فتنه‌گران در جریان فتنه از آن علیه ملت ایران استفاده کردند که من از همین جا دوستانه از برخی افراد که شکی در مورد فتنه‌گر بودن سران فتنه دارند، می‌خواهم که در مورد آنها بیشتر تحقیق کرده و در بیان اظهاراتشان دقت کنند زیرا باید در قیامت پاسخگوی رفتار و گفتارمان باشیم.
    سران فتنه باید روزی پاسخگوی ساختارشکنی‌ها و جفایی که در حق ملت کردند خواهند شد. تاکنون سابقه نداشته است که رئیس جمهور آمریکا سه بار نام کاندیدایی از ایران را در انتخابات ریاست جمهوری به زبان بیاورد و از او حمایت کند که در انتخابات سال 88 چنین اتفاقی افتاد. رئیس جمهور رژیم صهیونیستی چندین بار در دوره فتنه اعلام کرد که مخالفان موجود در ایران سربازان اسرائیل هستند و این خود جای تعجب دارد.»
     
  • +مواضع احمد خاتمی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال 92

    سید احمدخاتمی: نامزد انتخابات نمی‌شوم بنده چهره فرهنگی هستم
    عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کاندیدای انتخابات آتی نخواهد شد، گفت: « بنده خود را یک چهره‌فرهنگی می‌دانم و بر همین اساس نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را همچون چهار دوره گذشته نمی‌پذیرم.»
    آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به مطالبه برخی طلاب از وی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، گفت: «شنیدم آقای پورمحمدی در جمع طلاب کرمانی گفته‌اند، اگر فلانی (آیت‌الله خاتمی) کاندیدا شود از او حمایت می‌کنم؛ ایشان لطف دارند اما بنده مطلقاً در انتخابات کاندیدا نخواهم شد.چهاردوره ریاست جمهوری نام بنده در میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح بوده است اما بنده به دلیل اینکه خود را یک چهره فرهنگی می‌دانم و خدا را به موجب توفیق‌های فراوان الهی در این زمینه شاکرم، نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری نخواهم شد.»
     
    ساختار شکنان و فتنه‌گران حق شرکت در انتخابات را ندارند 
    احمد خاتمی در مصاحبه با خبرگزاری فارس در تاریخ 4/1/92 در مورد امکان حضور فتنه گران در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 چنین گفت: فتنه‌گرانی که سال 88 ساختارشکنی کردند و به مصاف کلیت نظام اسلامی آمدند دیگر با هیچ نگاه و سلیقه‌ای درون چارچوب نظام تعریف نمی‌شوند و به صورت طبیعی سخن رهبری در خصوص حضور همه سلایق فکری و سیاسی برای کاندیداتوری در انتخابات شامل حال آن‌ها نیست. احمد خاتمی تاکید کرد که جریان‌های ساختار شکن نمی‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند و افزود: «خواست مردمی و همه دلسوزان انقلاب است که سران فتنه و حامیان آن‌ها برای جرایم متعددی که مرتکب شده‌اند باید در دادگاه افکار عمومی پاسخگو باشند». در سه سال گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های جریان اصول‌گرا از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و گاهی نیز از محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان «سران فتنه» نام برده و آن‌ها را بانی اعتراض‌های خیابانی پس از انتخابات ریاست جمهوری  سال 88 معرفی کرده‌اند.
     
    ویژگی یک انتخاب اصلح از دید خاتمی
     آیت الله خاتمی در نماز جمعه تهران در تایخ 20/2/92 انتخاب اصلح را دارای چهار ویژگی دانست که عبارتند از: یکی اینکه رئیس‌جمهور باید از بن جان خداباور باشد و حد شعاع نظام اسلامی و انقلاب اسلامی را در عمل قبول داشته باشد، دوم اینکه قانونمدار باشد و وقتی رئیس‌جمهور شد نگوید ما اختیارات نداریم، اگر قانون اساسی را مطالعه کرده باشد، متوجه می‌شود که اختیارات او همان‌هایی است که در قانون اساسی آمده است. 
     رئیس‌جمهور فردی نباشد که خودش را فراتر از قانون ببیند، چنان برخورد نکند که من خط قرمز دارم، ما خط قرمزی در قانون نداریم و خط قرمز ما خود قانون اساسی است، کسی که چنین بینش، منش و رفتاری دارد معلوم می‌شود که نمی‌خواهد به قانون پایبند باشد. 
     سومین موضوع این است که رئیس‌جمهور باید التزام عملی به ولایت فقیه داشته باشد و ولایتمدار باشد نه التزام شعاری، قانون اساسی در اصل 57 می‌گوید که 3 قوه زیر نظر ولایت مطلقه امر عمل می‌کنند، آقای کاندیدای محترم می‌توانی زیر نظر ولایت مطلقه امر عمل کنی؟ اگر می‌توانی بسم‌الله، اگر نمی‌توانی ثبت‌نام نکن و اگر نامزد شدی، انصراف بده.
    چهارمین نکته در این زمینه این است که کاندیدای ریاست جمهوری باید توان اداره کشور بیش از 70 میلیون نفری با این همه دشمنان را داشته باشد، او باید مدیر و مدبر باشد، افق آینده را ببیند، روزمرگی سم یک رئیس‌جمهور است، در عرصه مسائل اقتصادی روزمرگی و تصمیم‌های آنی گرفتن و تغییرات دائمی در سیاست‌های اقتصادی، فلج کردن کشور است، مدیر و مدبر کسی است که آینده را ببیند، پایبند به عقل جمعی باشد، بعضی‌ها در طول این چند سال خودشان را عقل کل می‌بینند و فکر می‌کردند می‌توانند همه تخصص‌ها را پیدا کنند. رئیس‌جمهور باید اهل کار جمعی باشد.
     
    توجه به سوابق کاندیداها نه شعار های انتخاباتی
    محمد خاتمی در بخشی از خطبه نماز جمعه اشاره به مسئله انتخابات و اشاراتی که پیش از این در خصوص حضور گسترده در انتخابات، رعایت اخلاق، پرهیز از سیاه نمایی ها و مذمت استفاده از بیت المال برای انجام تبلیغات انتخاباتی داشته است گفت: هر انتخابات و تبلیغاتی رقابت، نقد و شعار را در پی دارد چرا که اصلا انتخابات منهای رقابت، انتخابات محسوب نمی شود. طبیعی است که برای انتخاب افراد بر اساس ارائه شعار، بصیرت مردم حرف اول را می زند اما بهتر است مردم برای انتخاب به سوابق و توانمندی های کاندیداها نگاه کنند نه به شعارهای آنان، مردم برای انتخاب به شعارهای کاندیداها مراجعه می کنند و می بینند که اصلا امکان تحقق این شعار وجود دارد یا آن کاندیدا فقط برای پیروز شدن در حال نشان دادن در باغ سبز به مردم است.
     
    رقابت باید از جنس جمهوری اسلامی باشد
    رقابت باید از جنس جمهوری اسلامی باشد نه از جنس غرب. چرا که غربی ها معتقدند که هدف وسیله را توجیه می کند و بر اساس این اعتقاد نسبت به تخریب، افترا، تهمت زدن، افشای اسرار و ... اقدام می کند اما در رقابت اسلامی نه تنها این رفتارها مذموم است بلکه در هر رقابتی باید حرمت دیگران را نگه داشت، از افشای اصرار پرهیز کرد، تهمت نزد و ... چرا که انجام اینگونه رفتارها حتی در تبلیغات انتخاباتی گناه و مغایر آموزه های اسلامی است.
     
    انتقاد از اصولگرایان جفا به انقلاب
    نباید به بهانه انتقاد به افراد منتسب به جریان اصولگرایی و ارزش گرایی، ارزش ها را زیر سئوال ببریم.زیرا این اشخاص خدمات بسیاری به انقلاب کرده اند و این اقدام جفابه انقلاب اسلامی است. 
     
    حمایت غرب از کاندیداها باید توسط آنها تکذیب شود
    برخی به دنبال حمایت از غربی ها در انتخابات هستند این افراد بدانند که حمایت غرب از آنها همان و از چشم مردم افتادن همان. اگر هم اعتقاد دارند که غرب برای بی آبرو کردن یک کاندیدا به حمایت از او پرداخته راهش این است که آن کاندیدا بیانیه بدهد و اعلام کند که نیازی به حمایت آنها ندارد. تنها در این صورت می تواند خطش را از اینگونه حمایت ها جدا کند.
     
    انتقاد به مناظرات و سخنان روحانی
    سید احمد خاتمی در سخنرانی  در تاریخ 15/3/92 که به ناسبت ارتحال امام خمینی (ره) در کاشان انجام داده بود با توجه به تبلیغات نامزد ها و مناظرات انجام شده چنین بیان می‏کند که: « کاندیداها وعده‌ای ندهید که در آینده مجبور نباشید که بگویید نگذاشتند، چرا کاری که در حیطه اختیارات شما نیست از الان دخالت می‌کنید. امام جمعه موقت تهران با اشاره به برخی کاندیداها که طوری وعده می‏دهند که انگار همه ی اختیارات ممللکت را در دست دارند و چنان وضعیت کشور را سیاه توصیف می کنند که انگار در این 34 سال که از پیروزی انقلاب میگزرد هیچ دست آورد مفیدی نداشته ایم و سیاستمان اشتباه بوده است. در ادامه اظهار داشت: « آنها باید بدانند ما از اصول اسلام کوتاه نمی‌آئیم و ملت نیز به شما اجازه نمی‌دهد به دشمن چراغ سبز نشان دهید. چرا مدعی حل مشکلات اقتصادی با ایجاد رابطه با غرب هستید، ملت ایران اجازه رابطه با غرب را به قیمت عقب‌نشینی از اصول اسلامی به شما نمی‌دهد.» 
    وی همچنین در مورد نحوهی تبلیغ برخی کالندیداها و کوبیدن دولت فعلی  با اشاره به اینکه برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری مدعی تنش‌زدایی در دولت خود هستند چنین بیان می‏کند که: «برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری وقتی شروع به صحبت می‌کردند مثل اینکه سال‌ها عقده‌ای در دل مانده دارند و با سیاه‌نمایی کشور را مانند ویرانه‌ای جلوه داده و آنها از آسمان افتاده‌اند و می‌خواهند ناجی کشور شوند. در هشت سال دوره اصلاحات که به دوره انعطاف در برابر غرب و لبخند در برابر غرب خوانده می‌شد، مسئولان آن روز با یک قدم عقب‌نشینی، دشمن چند قدم جلو آمد و مدعی شد ایران باید از اصول خود عقب‌نشینی کند. تمام مشکلات هسته‌ای ایران از دوره انعطاف در برابر غرب و دوره لبخند در برابر غرب شروع شد و دشمن یک قدم هم عقب‌نشینی نکرد.»
     
    قانونمداری مقطعی نیست، چرا که فتنه 88 از متن عدم تمکین به قانون شکل گرفت
     محمد خاتمی درسخنان خود در خطبه های نماز جمعه در تاریخ 17 خرداد 1392 اظهار داشت: «رأی به هر یک از کاندیداهای احراز شده رای به نظام اسلامی است چرا که این کاندیداها از راهکار قانونی این نظام تایید شده اند.
    برخی رسانه های بیگانه تبلیغ می کنند که فلان کاندیدا، کاندیدای نظام است که اگر فلان شخص رای آورد بگویند رای مهندسی شده بود مثل فتنه 88 و اگر آن کاندیدا رای نیاورد بگویند مردم به نظام پشت کرده اند.»
    آیت الله خاتمی با بیان اینکه نظام مطلقا کاندیدایی ندارد و رهبری نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده اند گفت: «حتی منصوبان ایشان یعنی امامان جمعه سراسر کشور نیز حق ندارند از کاندیدای خاصی حرف بزنند و معنی این کار است که نظام کاندیدای خاصی ندارد و تصمیم با مردم است.
    قانونمداری مقطعی نیست و صرفا مخصوص روز ثبت نام کاندیداها نمی باشد همانطور که کاندیداها بارها اعلام کرده اند که شورای نگهبان فصل الخطاب است و به قانون تمکین می کنند این روش را باید تا آخر ادامه دهند. از کاندیداهایی که بعد از انتخابات رای نیاوردند نیز انتظار می رود به قانون تمکین کرده و به کاندیدای پیروز تبریک بگویندو حتی طرح و برنامه هایشان را در اختیار رئیس جمهور آینده قرار دهند. بنده به این خاطر این موضوع را عرض کردم که دیگر دچار بلای فتنه 88 نشویم چرا که فتنه 88 از متن عدم تمکین به قانون شکل گرفت.»
     
    احمد خاتمی: نمازجمعه تریبون کاندیداها نشود 
    احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه در تاریخ 25/10/91 یکی از مهمترین وظایف ائمه جمعه در زمان برگزاری انتخابات را تلاش برای برپایی باشکوه انتخابات با حضور حداکثری مردم پای صندوقهای رأی دانست. ائمه جمعه نمی‌توانند در این ارتباط بی‌طرف باشند، چراکه موضوع انتخابات مربوط به اصل نظام است و باید از تریبون نماز جمعه معیارهای کاندیدای اصلح را برای مردم تبیین و در واقع مردم را در این ارتباط راهنمایی کنند. ائمه جمعه باید برای مردم این موضوع را تبیین کند که انتخابات محل کینه‌توزی سیاسی نیست بلکه یک جشن سیاسی حضور است؛ البته این بدان معنا نیست که رقابتی وجود نداشته باشد ولی این رقابت باید در راستای فرهنگ اسلامی باشد. کاندیداها و طرفداران آنها نیز نباید به تخریب یکدیگر بپردازند و آنچه که در این زمینه مهم است، فرهنگ بعد از انتخابات است. البته در هیچ انتخاباتی تریبون نماز جمعه نباید به تریبون ستادهای انتخاباتی یا ابزار این کاندیدا و آن کاندیدا تبدیل شود.
     
    روسای قوا حق حمایت از هیچ کاندیدایی را ندارند
    خاتمی در اولین نماز جمعه خود بعد از عید نوروز در تاریخ 92/2/1 در خصوص حمایت سران سه قوه از کاندیدای خاص اظهار داشت:«به کار بردن بیت‌المال به هر شکل آن غیرقانونی است. ممکن است برخی بیت‌المال را خرج قانونی نکنند اما به صورت معنوی آن را در اختیار بقیه قرار دهند. هیچ یک از مسئولان نظام اسلامی در هر 3 قوه حق ندارند در قبال کاندیدای خاص تشویق و تائید و حمایت کنند.»
     
    تحلیل احمد خاتمی از رفتار و برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری
    امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه در تاریخ 19/3/92 در خصوص برنامه ی کاندیداها و مناظرات آنها اظهار داشت: «کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا از چهره‌هایی که در مناظرات نشان داده می‌شود، چهره ای که اظهارنظرهایش نسبت به غرب انعطاف بیشتری دارد، جذب کنند.
    مردم باید نامزدهایی را انتخاب کنند که وقتی امتیازات آنان را می سنجند به نمره 20 برسند چون من از شورای نگهبان شنیدم کسانی هم در بین تائید شده‌ها هستند که حداقل نمره قبولی را دارند.
    آمریکا، اروپا و انگلیس نمی‌خواهند سر به تن هیچ کاندیدایی باشد اما در عالم سیاست به دنبال گزینه‌ای می گردند که در صحبت‌هایش تمایل بیشتری به آنان نشان می دهد.
    اگر بخواهیم تمایل به غرب را تعریف کنیم باید دانست اصلاح روابط با غرب ظاهر قشنگی دارد اما یک باطن جدایی نیز دارد که دشمن در مقابل دعوای ما می ایستد و آن موقع است که باید دید ما تنش زدایی انجام داده ایم یا آنها؟
    برخی از کاندیداها می گویند تا چه زمانی جنگ و دعوا ادامه خواهد داشت؟ راه تعامل با غرب این است که یک مقدار آنها کوتاه بیایند و یک مقدار ما، اما باید به یاد داشته باشند که کشور هشت سال تعامل با غرب و کوتاه آمدن را در دوره اصلاحات تجربه کرد، اما از شیطنت غرب کاسته نشد و بوش در همان دوره ایران را محور شرارت خواند.
    در این انتخابات مردم می توانند استقامت، مقاومت و صلابت ارزش‌ها را انتخاب کنند و به یاد داشته باشند با تعامل با دنیا چیزی‌ گیر کشور نمی‌آید، تاریخ مشکلات هسته ای ایران از همان دوره اصلاحات شروع شد که آنها دم از کمال رفاقت می زدند.
    ما باید تحمل کنیم تا دشمن عقب‌نشینی کند، آنچنان که زمانی آنها اجازه داشتن یک سانتریفیوژ را به ایران نمی‌دادند اما ما با اصرار و مقاومت الان بیش از هزار سانتریفیوژ در ایران داریم، آنها بدانند ایران به سراغ بمب اتمی نمی‌رود چون با دین مردمش همخوانی ندارد.
    وی با انتقاد به اینکه کاندیدایی گفته درست است که انرژی هسته‌ای حق مردم است اما مردم حق زندگی معنای این حرف چیست؟ مردم کدام زندگی را می خواهند؟ ما باید بدانیم زندگی بدون گرانی، با رفاه و آباد را به چه قیمتی می خواهیم، زندگی آباد اما ذلت‌مندانه یا زندگی آباد و عزت‌مندانه؟
    درست است که ایران اکنون تحریم است و ما یک پای تحریم هستیم اما غرب به منافع خود نیز فکر می‌کند چرا که مقابل ماجرا کمپانی‌های آن طرف آب است که به دولت آمریکا فشار می آورد تا بازار از دست داده را دوباره به دست بیاورد.»
    وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم، جوانان هستند که تاثیرگذاری بسیار بالایی دارند، افزود: «برخی کاندیداها می گویند جوانان آزادی ندارند و باید آنها را آزاد گذاشت و امروز فضای امنیتی در دانشگاه‌ها حاکم است.
    منظور این کاندیداها از فضای امنیتی خفقان دیکتاتوری و شکستن قلم هاست در حالیکه در کل کشور 40 روزنامه سراسری فعالیت می کند که بیش از 30 مورد از آنها گرایش اصلاح طلبانه را دارند، کجا قلمها شکسته شد؟ در سایر کشورها تنها دو روزنامه و دو شبکه 24 ساعته وجود دارد اما در جمهوری اسلامی ایران این گونه نیست.
    برخی انتظار دارند دانشگاه به اتاق جنگ علیه نظام تبدیل شود و از نظر آنها هنگامی که این اتفاق افتاد آزادی به وجود می‌آید در حالیکه پاسداری از منافع ملت را فضای امنیتی تلقی می کنند.» وی وجود خانه مطبوعات و شوراهای صنفی را به معنای آزادی برشمرد و گفت: «هم اکنون خانه مطبوعات در سراسر کشور وجود دارد که حامی قلم‏هاست.
    کاندیدایی می‌آیند و می گویند حق مردم زیر پا گذاشته شده است، حال بحث این است که اگر حق مردم زیر پا گذاشته شده بود به راهپیمایی نمی آمدند بنابراین این آقا نباید فکر کند که از آسمان افتاده است.بصیرت به این معناست که مردم به این حرفها توجه داشته باشند، برخی آقایان اعلام می‌کنند که مردم از دعواها خسته شده‌اند اما این آقا خودش در مناظره دعوا می کند لذا چگونه می تواند جامعه را مدیریت کند.
    برخی کاندیداها می گویند در دولت احمدی نژاد هیچ خدمتی به کشور نشد، پس همین هدفمندی یارانه ها که اجرایی شد و تمامی کاندیداها اعلام کردند که آن را ادامه خواهند داد و مسکن مهر خدمت نبود؟
    برخی کاندیداها به گونه‌ای حرف می زنند که گویی کشور ویرانه است و خودشان منجی کشور هستند و می گویند اقتصاد کشور به مرز هشدار رسیده است اما غافل از اینکه تحریم ها هیچ تاثیری بر مردم نداشته و اوباما اعلام کرد که این تحریم در طول 100 سال بی سابقه بوده است اما مردم ایران مقاوم هستند و با تحریم ها تسلیم دشمن نمی شوند. بخشی از گرانی ها هزینه عزت مردم است که نمی خواهند برده آمریکا و دشمنان باشند، اما برخی کاندیداها عجله دارند که هزینه ها تمام شود. اما به صراحت می گویم که تا زمانی که پای ارزشهایمان ایستاده ایم و دست از دین برنداشته ایم، دشمنان هیچ کاری نمی توانند بکنند و تا آخرین قطره خون و آخرین نفسمان پای علم دین ایستاده ایم.»
    امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: کاندیدایی که در مناظره راجع به مباحث دینی نظریه پردازی می کند و دیگران را بی سوادان تلقی می‌کند،‌ باید بداند مردم نظریه پرداز دینی نمی خواهند و باید این موضوع را به افراد متخصص و اهل فن بسپارد.
     
  • +احمد خاتمی و دولت احمدی نژاد

    سید احمد خاتمی از دید عموم افراد طرفدار و مدافع دولت احمدی نژاد معرفی شده است. اما وی همیشه در سخنانش می‏گوید: «بنده فقط حق را می‏گویم.» به هر حال اقدامات مثبت دولت احمدی نژاد هیچگاه از دید احمد خاتمی پنهان نمانده است و همیشه شجاعت و مقاومت این دولت در مقابل دولتمردان غربی به خصوص در دو مسئله ی انرژی هسته ای و تحریم ها بسیار مورد توجه وی قرار گرفته است. در زیر چند نمونه از اظهارات احمد خاتمی در خصوص دولت احمدی نژاد آمده است:

     

    دولت های اصلاحات و سازندگی  از هدفمند کردن یارانه ها ترسیدند

    مقام معظم رهبری به دولت سازندگی و اصلاحات گفتند که هدفمندی را آغاز کنید اما این دولت ها ترسیدند و این کار را نکردند اما در دولت احمدی نژاد این کار صورت گرفت و هدفمندی یارانه ها آغاز شد. فردا نگویید خاتمی آمد و از احمدی نژاد حمایت کرد من به خلاف هایی که دولت و رئیس دولت انجام داد منتقد هستم و آن افشاگری که در مجلس اتفاق افتاد خلاف شرع بود، من واقعیت ها را می گویم.

     

    مشکلات هسته ای از زمان دوره اصلاحات آغاز شد

    احمد خاتمی در تاریخ 92/3/19 در خطبه های نماز جمعه تهران  با بیان اینکه تاریخ مشکلات هسته ای از زمان دوره اصلاحات آغاز شد، گفت: «دوره ای که دوست داشتند کمال رفاقت با غرب را داشته باشند فقط کوتاه آمدند و فعالیت های هسته ای را تعطیل کردند اما غربی ها عقب نشینی نکردند.»
    آیت الله سید احمد خاتمی راه چاره دوم را مقاومت دانست و بیان کرد: «برای حل مشکلات باید بایستیم و عمل کنیم و عجله نکنیم تا دشمن را وادار به عقب نشینی کنیم و این تز جواب داده است.»
    وی با بیان اینکه غربی ها در عرصه هسته ای اجازه نمی دادند یک سانتریفیوژ داشته باشیم، گفت: «با اصرار زیاد دیپلماسی 3 ساتنریفیوژ و هم اکنون بیش از هزاران سانتریفیوژ در حال حرکت هستند.
    زمانی بود که اجازه یک درصد غنی سازی اورانیوم را به ما نمی دادند و برای درمان بیماران سرطانی نیاز به غنی سازی 20 درصد داشتیم به ما قول می دادند که اورانیوم غنی سازی شده می دهند اما ندادند و ما به سراغ غنی سازی رفتیم و هم اکنون به غنی سازی 20 درصد رسیده ایم و به امید خدا به 30 درصد می رسیم. وی با بیان اینکه غنی سازی 90 درصد بمب اتم است، ادامه داد: ما به سراغ بمب اتم نمی رویم زیرا با ما و تعالیم دینی ما سازگاری ندارد.»
     
    نامه احمدی نژاد به چاوز زیاده روی بود
    محمود احمدی نژاد در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت هوگو چاوز به موضوع رجعت اشاره کرده و نوشته است: «تردید ندارم که او [چاوز] بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح (ع) و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد.»
    احمد خاتمی در تاریخ 16 اسفند ماه 91 با بیان اینکه پیام احمدی نژاد برای درگذشت چاوز زیاده روی داشت، درباره طرح موضوع بازگشت چاوز همراه با حضرت مسیح ( ع) و امام زمان (عج) گفت: «رئیس جمهور خودش می داند که این پیام در حوزه های دینی عکس المعمل دارد و من به صراحت نظرم را اعلام می کنم آنچه که ایشان دراین پیام گفت زیاده روی بود. می شد یک پیام دیپلماتیک داد و وارد حوزه های اعتقادی نشد. همتای یک رئیس جمهور در یک کشور دیگر از دنیا رفته است و طبیعی است که رئیس جمهور ما نیز باید پیام تسلیت بدهد، اما بنده ورود در مباحث اعتقادی در این پیام را درست نمی‌دانم و از ایشان تقاضا می کنیم از مواضع چالش زا و تنش زا پرهیز کند.»
     
    انتقاد احمد خاتمی از وزیر ارشاد در خصوص فیلم های اکران شده در سینماها
    نمایش فیلم های «خصوصی» به کارگردانی حسین فرحبخش و «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیل در اولین اکران سال 1391 سینمای ایران را به جنجالی ترین اکران این سال‌ها تبدیل کرد. نمایش این دو فیلم باعث شد تا در اولین نماز جمعه سال 91 در تاریخ 18 فروردین ماه سیداحمد خاتمی به این مساله اعتراض کند و تذکر شدیدالحنی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدهد شرح این سخنرانی بدینگونه است: 
     سید اخمد خاتمی گفت: «آقایان مصاحبه کردند که فیلم مستهجن نداریم کارتان به اینجا کشیده که به این مسئله افتخار می‌کنید؟ آیا این مردم به شما اجازه می‌دهند به این سمت قدم بردارید؟ 
    خود مسئولان اعتراف می‌کنند فیلم مشکل‌دار داریم ما می‌گوییم این را هم نداشته باشید، چرا که اینجا نظام جمهوری اسلامی است باید همه چیز را در این تراز ببینیم و سینما و هنر بوی جمهوری اسلامی را بدهد نامه سرگشاده و مصاحبه نیز لازم نیست.»
    سیداحمد خاتمی خطاب به کسانی که به او نامه تند نوشتند گفت: «حاضرم هزینه حرف‌هایم را بدهم و آماده شهادت هستم. من گفتم برخی فیلم‌ها در سینما مستهجن هستند و مقصودم این نبود که در آن صحنه‌های غیراخلاقی وجود دارد، بلکه منظور من این بود که این فیلم‌ها درشان نظام اسلامی نیست ولی تعریف مسئولان از فیلم مستهجن چیز دیگری بود.
    من به دفاع از اصالت‌ها و ارزشهای اسلام اعتقاد دارم و هر خطبه‌ای هم که می‌خوانم آماده هزینه دادن برای آن هم هستم و بالا‌ترین هزینه هم شهادت است که آماده آن هستم و جواب این نامه‌ها را به مصداق آیه شریفه و «اذا خاطبهم الجاهلون...» نخواهم داد.»
    وی با تأکید بر لزوم همراهی و حمایت از ناهیان منکر بیان داشت: «آن چه من در خطبه‌های نماز جمعه گفتم مصداق نهی از منکر بود و هزینه ناسزا‌ها را هم تحمل می‌کنم، اما کسانی که نگران اخلاق جامعه هستند نباید در مقابل این فحش‌ها ساکت باشند، زیرا پیامدهای گسترش این ناسزا‌ها و کارهای غیراخلاقی بر عهده ساکتین خواهد بود.
    این دو فیلم (خصوصی و گشت ارشاد) برای ما مسئله نیست، بلکه ما معتقدیم باید هنر ما متعهد باشد، زیرا اگر محتوای ارزشی و دینی از سینما و هنر و فرهنگ ما رخت بر بندد در سراشیبی سقوط است و به سمت طاغوت خواهد رفت.»
    در پاسخ سید‌محمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت احمدی نژاد)  در جلسه ای در تاریخ 2 اسفند ماه 91 در جمع خبرنگاران در خصوص اکران فیلم‌های «خصوصی» و «گشت ارشاد» اظهار داشت: «برخی افراد برداشت نادرستی از این فیلم‌ها داشته‌اند و از آن‌ها به عنوان فیلم‌های مستهجن یاد کرده‌اند، این در حالی است که در جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه اجازه اکران به فیلم های مستهجن داده نمی‌شود.
    البته پیش از اکران در سینماها در این فیلم‌ها اصلاحاتی نسبت به آنچه که در جشنواره پخش شده بود، صورت گرفت. البته این گونه نیست که این فیلم‌ها هیچ گونه اشکالی نداشته باشد ولی این گونه هم نباید باشد که با اغراق با آن‌ها برخورد شود.»
     
    دیگر با کار فرهنگی نمی‌توان جلوی بدحجابی در جامعه را گرفت 
    آیت‌الله سید احمد خاتمی در جلسه‌ای در تایخ 4 اردیبهشت 1390 با حضور طلاب در پاسخ به مسئله حجاب و بی توجهی به آن اظهار داشت: «دولت برای جذب آرایی که در انتخابات 88 به کاندیداهای دیگر رأی دادند در مسأله حجاب روی به سیاست تساهل و تسامح آورده است و در این موضوع قیافه روشنفکری گرفته است.»
    وی با تاکید بر اینکه مسأله حجاب در جامعه امروز ما تبدیل به یک مشکل و فاجعه فرهنگی شده است افزود: «دیگر نمی‌توانیم بگوییم در حوزه مسائل فرهنگی و علی‌الخصوص حجاب در کشور کم کاری صورت می‌‌گیرد و باید گفت اصلا کاری در جامعه برای حل مشکلات این چنینی صورت نمی‌گیرد. هیچ یک از مسئولان به فکر حل کردن و پیدا کردن راه حل برای این مشکل نبوده و به نظر می‌رسد دیگر با کار فرهنگی نمی‌توان جلوی بدحجابی در جامعه را گرفت و فکر می‌کنم برای حل این مسأله باید خون‌های پاکی ریخته شود تا این معضل از جامعه ما ریشه کن شود. رویکرد فرهنگی دولت در این زمینه به شدت ضعیف بوده و بنده بارها و بارها در نماز جمعه تهران این مسأله را گوشزد کرده و مردم هم در نظرسنجی‌ها این موضوع را با حدود 90 درصد تائید کرده‌اند. با رویکرد آرام و آهسته و به اصطلاح کار فرهنگی دیگر نمی‌توان این موضوع را حل کرد.»


ویرایش این مطلب، یا ارسال نظر